Efficiënter, effectiever, duurzamer en heel anders?

26 november 2021

De wereldbevolking groeit naar 9 miljard mensen in 2050. Dit seminar onderstreept de noodzaak voor de voedingsindustrie om efficiënter, effectiever, duurzamer en misschien wel heel anders te gaan produceren. 

Welke oplossingsrichtingen bieden de leveranciers van food ingrediënten? Tijdens Food Technology verzorgen we drie presentaties met inzichten en mogelijke antwoorden. Halbe Vogel - bestuurslid en verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken én voor de IFFI Business Academy - trapt halverwege de middag af.

De wereldwijde plantaardige industrie groeit snel en heeft een grote behoefte aan nieuwe, op maat gemaakte voedings­ingrediënten. Maiko van der Meer van het Bredase Novish vertelt hoe we de markt voor plantaardig voedsel succes­vol kunnen aanboren. Zijn presen­tatie is getiteld ‘Plant based: opportunity or threat’.

Na zijn scheikunde/bedrijfskunde studie werkte hij bij Unilever Chemicals in verschillende internationale businessrollen. De laatste rol was CCO bij Quest International (Flavours & Food Ingredients) waarna hij is overgestapt naar de Levensmiddelenindustrie in respectievelijk bakkerij, vis, vlees en vega. Maiko is vooral geïnteresseerd in het identificeren van toekomstige klantwensen en die zo goed mogelijk vertalen naar R&D, Productie en Supply Chain. In zijn huidige rol als CEO van Novish, EU-marktleider in plant based seafood, is dat de belangrijkste uitdaging.

De dynamische toekomst

In de tweede bijdrage gaat Johan Boot van BF&LS uit Den Hoorn in op de kansen en valkuilen in een dynamische toekomst. Die toekomst wordt steeds minder voorspelbaar maar biedt ook veel kansen voor de voedingsindustrie. Hoe vinden we de juiste balans tussen gezondheid en duurzaamheid in een steeds meer geïndividualiseerde samenleving?

Boot is opgeleid als eiwitchemicus/bio­technoloog. Hij is zijn loopbaan gestart bij Unilever als R&D project- en programmamanager voor verschillende voedings­middel- en voedingsingrediënten­-categorieën en heeft bij verschillende bedrijven in de R&D gewerkt. Hij hielp een food start-up op het gebied van plant­aardige eiwitten in San Francisco opzetten en werkt nu (weer) als zelfstandig adviseur.

Plantbased meer dan trendy

Huib Vermeulen van Codrico Rotterdam verzorgt de derde presentatie. “Producten op basis van plantaardig eiwit zijn geen novi­teit” zegt Vermeulen. “De markt voor plant based is op dit moment wel heel trendy en de consument wil meer eiwitten kunnen kiezen dan soja. Belangrijke thema’s zijn duurzamer, clean-label en lokaal. Het is zaak om daar goed op in te spelen.”

Met meer dan 25 jaar ervaring in B2B in de voedselingrediënten heeft Huib Vermeulen altijd gewerkt op het snijvlak van commercie en technologie, bij toonaangevende bedrijven als ADM, Corbion, DSM en Celanese. Codrico heeft hem weer teruggebracht naar extrusion technology, waarin hij zich specialiseerde tijdens zijn Masters in Food Science Technology aan Wageningen University.
Zijn huidige verantwoordelijkheid voor Business Development stelt hem in staat om te pionieren op het gebied van duur­zame en natuurlijke foodoplossingen. Het opbouwen van een positie in de markt van Plant Based Foods, is een van zijn kern­activiteiten.

Altijd op de hoogte blijven?