FoodFirst Network promoot vers en onbewerkt eten

25 mei 2018

“Nederland moet en zal gezonder.” Daarom startten Jan Dekker en Rudolph van Veen na de tv-zender 24Kitchen nu een nieuw platform: FoodFirst Network. “Nog veel meer dan toen gericht op gezondheid.” Basisregel 1: kies voor vers en onbewerkt.

FoodFirst Network

FFN koerst op honderdduizend abonnementhouders de komende 3 jaar. “Onze missie is om bij te dragen aan langer gezond en vitaal leven door verse en zoveel mogelijk onbewerkte voeding, meer beweging en vermindering van stress”, aldus Jan Dekker, één van de oprichters van FFN. Dekker wil consumenten ondersteunen om gezonder te gaan eten en leven. Hij gelooft er namelijk niet in dat je zelfregulering aan de voedingsmiddelenindustrie kunt overlaten. “Mensen worden de hele dag gebombardeerd met boodschappen die gaan over vullen en niet over voeden.” Met het nieuwe platform hebben hij, Van Veen en een adviesraad van artsen en voedingsdeskundigen hun voedingsbeleid gemaakt, uitgaande van de richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad.

Niet door met een vingertje te wijzen en dingen te verbieden, maar door een positieve insteek en goede voorbeelden. En vanuit de 80-20-regel. “Op een feestje, verjaardag of vakantie wil je ook weleens genieten van iets dat minder gezond is. Wij hanteren daarom de eenvoudige 80-20 regel. Als je voor 80 procent volgens de richtlijnen van FoodFirst Network eet, kun je je ongeveer 20 procent bewust ongezond genieten permitteren.”

Plan 2020: aandachtsgebieden en samenwerking met markt

FoodFirst Network zet het komende jaar in op de leefstijlaandachtsgebieden en gezondheidsproblemen waar grote aantallen Nederlanders jaarlijks mee te maken hebben: nooit meer op dieet, slapeloosheid, voedselallergieën, gezond de zwangerschap in en uit, te weinig energie en burn-outs op het werk, medicijngebruik bij diabetes type 2, hoge bloeddruk en te hoog cholesterol. FFN baseert zijn informatie en diensten op wetenschappelijk onderbouwde informatie.

Het platform werkt niet alleen nauw samen met vooraanstaande medisch specialisten zoals Hoogleraar Voeding en Gezondheid Prof. Dr. Jaap Seidell , Hoogleraar Diabetes Prof. Dr. Hanno Pijl en allergoloog Theo Roovers, Tamara de Weijer voorzitter van Arts & Voeding,  maar ook met voedingsexperts zoals meesterkok Rudolph van Veen, bewegingsdeskundige en personal trainer Han de Hair en op leefstijlaanpassing gerichte gedragswetenschappers en -psychologen zoals Reint Jan Renes. Dekker: “Tezamen met al deze specialisten en deskundigen gaan we met patiëntenverenigingen, zorgverzekeraars en het bedrijfsleven gerichte campagnes voeren om Nederlanders bewuster te maken welke rol gezonde voeding en je leefstijl spelen bij gezondheidsproblemen.”

Content en advies “on demand”

Het platform gaat uit van individuele profielen. Een abonnee met een notenallergie krijgt alleen notenvrije recepten. Iemand met diabetes ontvangt aangepaste recepten en tips die helpen grip te krijgen op deze chronische ziekte. En ook voor mensen die gewoonweg willen afvallen of een hoge bloeddruk hebben is er een op maat gemaakt advies op het gebied van voeding en bewegen. Door samenwerkingen met bedrijven aan te gaan – FFN biedt collectieve abonnementen voor bedrijven die hun medewerkers hiermee willen steunen in het kader van MVO – hoopt FFN ook doelgroepen te bereiken die nu misschien niet op het platform terecht komen.

Het format van streamingdiensten maakt het mogelijk om altijd en overal, op elk gewenst tijdstip via pc, i-pad, laptop, smartphone of smart-tv informatie op te halen. Of diezelfde content te streamen naar het grootste scherm in huis en recepten inclusief bijbehorende boodschappenlijstjes te downloaden via de FoodFirst Network app.

Kijk voor meer informatie op FoodFirstNetwork.nl.

In de komende editie van EVMI staat meer over de doelen van FFN en hoe de voedingsmiddelenindustrie daar op in kan spelen. EVMI 4 ligt dinsdag 26 juni bij abonnees in de bus. Nog geen lid? Neem dan nu een abonnement.

Dit artikel verscheen eerder op: Bakkers in bedrijf

Altijd op de hoogte blijven?