Foodwatch start Meldpunt Misleiding

20 augustus 2015

Foodwatch wil misleiding door voedingsmiddelenfabrikanten aan de kaak stellen, door het Meldpunt Misleiding te starten. Consumenten kunnen foto’s insturen van producten of reclames waarbij ze vermoeden dat de fabrikant probeert te misleiden.

Volgens de organisatie passen fabrikanten op grote schaal trucs toe om hun - vaak ongezonde en bewerkte - producten te verkopen. “Fabrikanten zoeken voortdurend naar de mazen in de wet. Als consument moet je haast afgestudeerd etiketspecialist zijn om door de smoesjes, halve waarheden en harde leugens heen te prikken.”

De overheid helpt in de ogen van Foodwatch ook niet echt. “Wetgeving staat veel vormen van misleiding nog gewoon toe. En de NVWA – die de wettige taak heeft hierop toezicht te houden – treedt amper op tegen wetsovertredingen.”

‘Gezond’ vol suiker

De organisatie stelt de afgelopen jaren heel wat misleidende marketingtrucs onthuld te hebben. “Zogenaamde fruitdranken met minder dan 1 procent fruit, ‘gezonde’ producten boordevol suiker, ‘natuurlijke’ producten die helemaal niet zo ‘natuurlijk’ blijken te zijn, of prachtige smakelijke plaatjes op verpakkingen waar het werkelijke product vies tegenvalt nadat je de verpakking hebt geopend.”

Daarom vraagt de organisatie aan consumenten om foto’s van in hun ogen misleiding te e-mailen, met een omschrijving van de klacht. Foodwatch beoordeelt de klachten en stelt waar mogelijk ‘gepaste actie’ te ondernemen.

“We lobbyen voor betere wetgeving, voeren campagne om betere regels af te dwingen en maken fabrikanten bekend die misleiden.”

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?