‘Gezonde’ chocolade wint in Nederland van andere zoetigheden

chocolade-pixabay

Nederlandse consumenten eten minder snoepgoed, maar wel meer chocolade. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van ABN Amro.

Sinds 2005 is het aantal snoepwinkels in Nederland met een kwart afgenomen, van 379 toen naar 277 nu. In dezelfde periode daalde het vloeroppervlak van de snoepwinkels met een derde. Uit Noord-Brabant, Limburg en Gelderland verdwenen de meeste snoepwinkels. 

Opmerkelijk is dat de verkoopwaarde van kauwgum en kauwsnoepjes de afgelopen 5 jaar daalde, terwijl de verkoopwaarde van chocoladerepen met maar liefst 20% toenam. Het aantal chocoladewinkels in Nederlandse winkelgebieden verdubbelde. 

Volgens onderzoeker Nadia Menkveld associëren consumenten chocolade meer met gezondheid dan snoep. Cacao zou positieve gezondheidseffecten hebben en kreeg daarom enige tijd in de media de aandacht als superfood. Chocolademakers speelden daarop in door chocoladerepen te introduceren met hogere cacaopercentages of met avocado, thee of matcha. 

Snoep kampte daarentegen met het negatieve imago dat suiker de afgelopen jaren kreeg, wat er uiteindelijk voor zorgde dat Nederlanders 10% minder gingen snoepen. 

ABN Amro verwacht dat de verkoop van chocolade de komende jaren verder zal toenemen. 

Lees ook
Nieuwe bacteriecultuur voor zoetere yoghurt

Nieuwe bacteriecultuur voor zoetere yoghurt

Chr. Hansen heeft een nieuwe bacteriecultuur op de markt gebracht waarmee producenten zoetere yoghurt kunnen maken. Daardoor hoeven achteraf minder suikers te worden toegevoegd. De nieuwe bacteriecultuur, die van Chr. Hansen de lieftallige naam Sweety Y-1 kreeg, zou volgens het bedrijf voor minder verzuring zorgen gedurende de houdbaarheid van de...

Moedermelk voor grote mensen

Moedermelk voor grote mensen

De grote chemieconcerns DowDuPont en BASF investeren miljoenen in de productie van een suiker die alleen in moedermelk voorkomt. Ze mikken op een nieuwe markt voor volwassenen. Want wat goed is voor de mensenbaby kan ook goed zijn voor grote mensen, denken beide bedrijven. Nu al kunnen DowDuPont en BASF de zogenoemde HMO-suikers nauwelijks aangesleept...

HAK stopt klassiekers in 0%-jasje

HAK stopt klassiekers in 0%-jasje

Groentefabrikant HAK speelt in op de wensen van de moderne consument en voegt daarom vier producten toe aan de 0%-lijn. Deze klassiekers met groente en peulvruchten bevatten geen toegevoegde suiker en zout. HAK maakt vier klassiekers verkrijgbaar als 0%-variant. Rode kool met appel, rode bieten, bruine bonen en witte bonen in tomatensaus zijn vanaf...