‘Gezonde’ chocolade wint in Nederland van andere zoetigheden

chocolade-pixabay

Nederlandse consumenten eten minder snoepgoed, maar wel meer chocolade. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van ABN Amro.

Sinds 2005 is het aantal snoepwinkels in Nederland met een kwart afgenomen, van 379 toen naar 277 nu. In dezelfde periode daalde het vloeroppervlak van de snoepwinkels met een derde. Uit Noord-Brabant, Limburg en Gelderland verdwenen de meeste snoepwinkels. 

Opmerkelijk is dat de verkoopwaarde van kauwgum en kauwsnoepjes de afgelopen 5 jaar daalde, terwijl de verkoopwaarde van chocoladerepen met maar liefst 20% toenam. Het aantal chocoladewinkels in Nederlandse winkelgebieden verdubbelde. 

Volgens onderzoeker Nadia Menkveld associëren consumenten chocolade meer met gezondheid dan snoep. Cacao zou positieve gezondheidseffecten hebben en kreeg daarom enige tijd in de media de aandacht als superfood. Chocolademakers speelden daarop in door chocoladerepen te introduceren met hogere cacaopercentages of met avocado, thee of matcha. 

Snoep kampte daarentegen met het negatieve imago dat suiker de afgelopen jaren kreeg, wat er uiteindelijk voor zorgde dat Nederlanders 10% minder gingen snoepen. 

ABN Amro verwacht dat de verkoop van chocolade de komende jaren verder zal toenemen. 

Lees ook
Samenwerking Fairtrade en Chocolatemakers

Samenwerking Fairtrade en Chocolatemakers

Chocolatemakers en Fairtrade Nederland gaan samenwerken. Beide organisaties zetten zich al jaren in voor een betere betaling voor cacao-boeren. Vanaf nu trekken ze hier samen nog actiever in op. Vanaf 28 april zijn de eerste Fairtrade gecertificeerde chocoladerepen verkrijgbaar.

Barry Callebaut opent 3D Printing Studio

Barry Callebaut opent 3D Printing Studio

De Barry Callebaut Group lanceert via het decoratiemerk Mona Lisa gepersonaliseerde 3D-geprinte chocolade op schaal. Hiermee kunnen chefs hun eigen unieke creaties ontwerpen em deze snel en betaal reproduceren.

Duurzaamheid  in het klein

Duurzaamheid in het klein

Echt eerlijke en duurzame chocolade, bestaat dat eigenlijk? Als je afgaat op de verschillende certificaten die door producenten gevoerd worden, wel. Maar toezicht op de complexe ketens van grote producenten is moeilijk, zelfs voor de bedrijven zelf. Kan duurzaamheid daar wel gegarandeerd worden? Chocolatemakers doet het daarom anders.  Foto's:...