‘Gezonde’ chocolade wint in Nederland van andere zoetigheden

chocolade-pixabay

Nederlandse consumenten eten minder snoepgoed, maar wel meer chocolade. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van ABN Amro.

Sinds 2005 is het aantal snoepwinkels in Nederland met een kwart afgenomen, van 379 toen naar 277 nu. In dezelfde periode daalde het vloeroppervlak van de snoepwinkels met een derde. Uit Noord-Brabant, Limburg en Gelderland verdwenen de meeste snoepwinkels. 

Opmerkelijk is dat de verkoopwaarde van kauwgum en kauwsnoepjes de afgelopen 5 jaar daalde, terwijl de verkoopwaarde van chocoladerepen met maar liefst 20% toenam. Het aantal chocoladewinkels in Nederlandse winkelgebieden verdubbelde. 

Volgens onderzoeker Nadia Menkveld associëren consumenten chocolade meer met gezondheid dan snoep. Cacao zou positieve gezondheidseffecten hebben en kreeg daarom enige tijd in de media de aandacht als superfood. Chocolademakers speelden daarop in door chocoladerepen te introduceren met hogere cacaopercentages of met avocado, thee of matcha. 

Snoep kampte daarentegen met het negatieve imago dat suiker de afgelopen jaren kreeg, wat er uiteindelijk voor zorgde dat Nederlanders 10% minder gingen snoepen. 

ABN Amro verwacht dat de verkoop van chocolade de komende jaren verder zal toenemen. 

Lees ook
SureChoc-partnerschap ontwikkelt suikerarme chocolade

SureChoc-partnerschap ontwikkelt suikerarme chocolade

Onderzoekers van de universiteit van Reading hebben samen met partners uit het bedrijfsleven een chocoladereep ontwikkeld met bijna de helft minder suiker dan normaal. In de receptuur wordt gebruik gemaakt van een mineraal dat de suikers efficiënter in contact brengt met de smaakpapillen op de tong. Bij consumententests kreeg de reep een respectabele...

Chocopasta voor baby’s wint Gouden Windei 2019

Chocopasta voor baby’s wint Gouden Windei 2019

Ook dit jaar maakte Foodwatch weer een aantal partijen ongelukkig met Gouden Windei-verkiezing voor het meest misleidende product. Dit jaar werd chocopasta voor baby’s van De Kleine Keuken door het publiek als meest misleidend ervaren. ‘Vanaf 8 maanden’ staat er groot op de pot biologische chocopasta van De Kleine Keuken. De talloze...

Fairtrade - Max Havelaar opent chocolade pop-up

Fairtrade - Max Havelaar opent chocolade pop-up

Om aandacht te vragen voor de misstanden in de cacaosector opende Fairtrade - Max Havelaar 19 november opent een eetbare chocolade pop-up op Utrecht Centraal Station van Nederland. Bezoekers kunnen een stuk van de chocolademuur afbreken en op eten.