Groeiend bewustzijn over voedselverspilling

duurzaamheidskompas

Het bewustzijn over voedselverspilling en de bereidheid hier iets aan te doen is flink gestegen ten opzichte van 2010. Dat blijkt uit het Duurzaamheidkompas van Schuttelaar & Partners en MarketResponse.

De voornaamste motivaties om voedselverspilling te reduceren zijn “omdat het zonde is” (85 procent), “zo ben ik niet opgevoed” (72 procent) en “omdat het ook weggegooid geld is” (70 procent).

Sommige producten worden meer weggegooid dan anderen. De respondenten geven aan kliekjes het vaakst weg te gooien (43 procent), gevolgd door brood (23 procent) en vloeibare zuivel (19 procent).

De consument vindt dat zij zelf het meeste kan doen om verspilling tegen te gaan (77 procent). De top-3 aan maatregelen daarbij is: beter op de houdbaarheidsdatum letten, voor het boodschappen doen goed kijken naar wat er al in huis is en niet te veel koken.

Supermarkten en restaurants

Ruim de helft van de ondervraagden is van mening dat ook de retail en de horeca kunnen helpen om verspilling te voorkomen. Voor beide ziet de consument een variabele portiegrootte als een nuttige maatregel tegen voedselverspilling. Een doggybag wordt door 69 procent van de consumenten als een goede maatregel gezien om voedselverspilling in restaurants tegen te gaan.

De overheid wordt slechts door een kwart van de ondervraagden gezien als een partij die verspilling bij de consument kan tegengaan. In 2010 was dat nog een derde. De belangrijkste maatregel die de overheid moet nemen volgens consumenten is mensen bewust maken van voedselverspilling.

Lees ook:

Lees ook
Europeaan onderschat eigen impact op milieu

Europeaan onderschat eigen impact op milieu

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig invloed heeft op het milieu. Een groot deel van hen zegt echter wel rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. BEUC onderzocht via een enquête de mening van Europese consumenten...

LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

De LTO liet de houding van consumenten ten aanzien van duurzaamheid onderzoeken. Hieruit blijkt dat een groot deel van de consumenten aangeeft duurzaam te willen consumeren. Een veel kleiner deel lijkt dit ook daadwerkelijk te doen. De LTO geeft aan dat verduurzamingsbeleid zich niet alleen op de agrarische sector moet richten.

Kweekvis duurzamer dan gedacht volgens nieuwe FIFO-methode

Kweekvis duurzamer dan gedacht volgens nieuwe FIFO-methode

Wetenschapper Björn Kok ontwikkelde een nieuwe methode om te berekenen hoeveel kilo wilde vis nodig is voor één kilo kweekvis. Hieruit komt het beeld naar voren dat kweekvis duurzamer is dan gedacht.