Groeiend bewustzijn over voedselverspilling

12 december 2014

Het bewustzijn over voedselverspilling en de bereidheid hier iets aan te doen is flink gestegen ten opzichte van 2010. Dat blijkt uit het Duurzaamheidkompas van Schuttelaar & Partners en MarketResponse.

De voornaamste motivaties om voedselverspilling te reduceren zijn “omdat het zonde is” (85 procent), “zo ben ik niet opgevoed” (72 procent) en “omdat het ook weggegooid geld is” (70 procent).

Sommige producten worden meer weggegooid dan anderen. De respondenten geven aan kliekjes het vaakst weg te gooien (43 procent), gevolgd door brood (23 procent) en vloeibare zuivel (19 procent).

De consument vindt dat zij zelf het meeste kan doen om verspilling tegen te gaan (77 procent). De top-3 aan maatregelen daarbij is: beter op de houdbaarheidsdatum letten, voor het boodschappen doen goed kijken naar wat er al in huis is en niet te veel koken.

Supermarkten en restaurants

Ruim de helft van de ondervraagden is van mening dat ook de retail en de horeca kunnen helpen om verspilling te voorkomen. Voor beide ziet de consument een variabele portiegrootte als een nuttige maatregel tegen voedselverspilling. Een doggybag wordt door 69 procent van de consumenten als een goede maatregel gezien om voedselverspilling in restaurants tegen te gaan.

De overheid wordt slechts door een kwart van de ondervraagden gezien als een partij die verspilling bij de consument kan tegengaan. In 2010 was dat nog een derde. De belangrijkste maatregel die de overheid moet nemen volgens consumenten is mensen bewust maken van voedselverspilling.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?