Herkomst varkensvlees uitlezen met mobiel

22 november 2016

Klanten van Albert Heijn kunnen voortaan op verschillende varkensvleesproducten met hun mobieltje de QR-code uitlezen om informatie te krijgen over de herkomst van het vlees. Het gaat om een proef van Albert Heijn, vleesproducent Vion en ZLTO.

Dat meldt het ministerie van Economische Zaken. Staatssecretaris Martijn van Dam van EZ heeft op 21 november samen met AH het startschot gegeven voor de pilot om consumenten meer inzicht te geven in waar hun voedsel vandaan komt en hoe het geproduceerd wordt. De pilot is met steun van het ministerie van EZ opgezet.

Albert Heijn en Vion

Door het scannen van de QR-code op verschillende varkensvleesproducten, komt de consument op een pagina op ah.nl waar uitgebreid staat beschreven hoe het varkensvlees van de stal in het schap terechtkomt.

De herkomst van het vlees wordt inzichtelijk gemaakt door een link naar de website van Vion met informatie over deelnemende varkenshouders aan het Good Farming Star-concept die leveren aan Albert Heijn.

Beter Leven keurmerk

De komende weken wordt op de verpakkingen van zo’n 200.000 varkensvleesproducten met het Beter Leven keurmerk de QR-code geplaatst.

Volgend jaar wil AH de consument ook inzicht geven in de herkomst van andere producten.

'Meer transparantie'

Van Dam is enthousiast over de pilot van Albert Heijn en Vion. Het sluit in zijn ogen goed aan bij de wil om transparantie in de voedselketen te versterken. “Meer transparantie zorgt ervoor dat de consument een bewuste keuze kan maken en het vergroot de veiligheid en duurzaamheid in de voedselketen.”

De staatssecretaris stuurt binnenkort een rapport naar de Tweede Kamer met nadere voorstellen om de transparantie in de voedselketen te vergroten.

Eén database

Zo onderzoekt hij samen met de Alliantie Verduurzaming Voedsel de mogelijkheid om te komen tot één centrale database waarin alle verplichte informatie over de samenstelling, herkomst en verwerking van producten wordt verzameld.

Ook wordt bekeken hoe die informatie toegankelijk gemaakt kan worden voor consumenten. De pilot van Albert Heijn en Vion moet daaraan bijdragen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?