Ben & Jerry’s toch voor de rechter vanwege glyfosaat

Ben & Jerry’s moet zich toch gaan verdedigen tegenover de Amerikaanse rechtbank. Een verzoek van de ijsproducent om de zaak niet te behandelen is door de rechter verworpen.

Afgelopen zomer werd Ben & Jerry’s een dochterbedrijf van Unilever, aangeklaagd door de consumentenorganisatie Organic Consumers Association. De organisatie vindt dat de ijsmaker consumenten misleidt door te beweren dat hun ijs milieuvriendelijk geproduceerd wordt. Het ijs zou namelijk sporen van het bestrijdingsmiddel glyfosaat bevatten.

Glyfosaat

Glyfosaat wordt door sommige studies in verband gebracht met verschillende ziekten, al is er nog veel onduidelijk over de gevaren van de kleine concentraties van de stof in voedingsmiddelen.

Ben & Jerry's

De rechtszaak is een flinke klap voor Ben & Jerry’s, dat zich altijd heeft geprofileerd als ‘activistisch’ merk dat zich inzet voor duurzaamheid. Volgens de fabrikant komt het glyfosaat niet uit de eigen keten, en moet het onderzoeken waar het dan wel vandaan komt. Unilever heeft benadrukt dat sporen van het bestrijdingsmiddel ook in biologische voedingsmiddelen en zelfs in regenwater gemeten zijn.

Lees ook
Unilever krijgt miljoenenboete vanwege machtsmisbruik

Unilever krijgt miljoenenboete vanwege machtsmisbruik

Turkse mededingingsautoriteiten hebben een boete van 480 miljoen Turkse lira, omgerekend €51 miljoen, opgelegd aan Unilever. De voedings-, was- en verzorgingsmiddelengigant wordt beschuldigd van kartelpraktijken bij de verkoop van ijs.

Unilever: stabiele cijfers ondanks corona

Unilever: stabiele cijfers ondanks corona

De wereldwijde omzet van Unilever was in 2020 € 50,7 miljard euro. Dat is 2,4% minder dan in 2019, maar onderaan de streep boekte het bedrijf juist 0,8% meer winst: € 6,1 miljard in totaal.

Unilever belooft meer inclusie en toekomstbestendigheid

Unilever belooft meer inclusie en toekomstbestendigheid

Unilever doet diverse toezeggingen ter bevordering van inclusiviteit, een betere toekomstvoorbereiding en een verhoging van de levensstandaard in de waardeketen van het bedrijf.