Ben & Jerry’s toch voor de rechter vanwege glyfosaat

Ben & Jerry’s moet zich toch gaan verdedigen tegenover de Amerikaanse rechtbank. Een verzoek van de ijsproducent om de zaak niet te behandelen is door de rechter verworpen.

Afgelopen zomer werd Ben & Jerry’s een dochterbedrijf van Unilever, aangeklaagd door de consumentenorganisatie Organic Consumers Association. De organisatie vindt dat de ijsmaker consumenten misleidt door te beweren dat hun ijs milieuvriendelijk geproduceerd wordt. Het ijs zou namelijk sporen van het bestrijdingsmiddel glyfosaat bevatten.

Glyfosaat

Glyfosaat wordt door sommige studies in verband gebracht met verschillende ziekten, al is er nog veel onduidelijk over de gevaren van de kleine concentraties van de stof in voedingsmiddelen.

Ben & Jerry's

De rechtszaak is een flinke klap voor Ben & Jerry’s, dat zich altijd heeft geprofileerd als ‘activistisch’ merk dat zich inzet voor duurzaamheid. Volgens de fabrikant komt het glyfosaat niet uit de eigen keten, en moet het onderzoeken waar het dan wel vandaan komt. Unilever heeft benadrukt dat sporen van het bestrijdingsmiddel ook in biologische voedingsmiddelen en zelfs in regenwater gemeten zijn.

Lees ook
Rechter wijst verzoek voorlopige voorziening Ben & Jerry’s af

Rechter wijst verzoek voorlopige voorziening Ben & Jerry’s af

Het is Ben & Jerry’s niet gelukt de verkoop in Israël te blokkeren. Een rechter in New York heeft het verzoek tot een voorlopige voorziening afgewezen.

Ben & Jerry’s en Tony’s Chocolonely gaan samenwerken

Ben & Jerry’s en Tony’s Chocolonely gaan samenwerken

Ben & Jerry’s gaat samenwerken met Tony’s Chocolonely bij het inkopen van cacao. De ijsfabrikant wil dat de chocolade die in de producten verwerkt wordt volledig is geproduceerd zonder kinderarbeid en moderne slavernij.

Hogere omzet voor Unilever door prijsverhogingen

Hogere omzet voor Unilever door prijsverhogingen

Unilever verkocht in het eerste half jaar van 2022 minder producten, maar maakte een hogere omzet vanwege prijsverhogingen. Door de prijzen van producten zelf te verhogen had Unilever weinig last van de inflatie. "Unilever heeft een half jaar neergezet dat voortbouwt op ons momentum van 2021, ondanks de uitdagingen van hoge inflatie en lagere mondiale...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren