KIDV-model Vijf perspectieven op duurzaam verpakken

KIDV Model

Het Kennisinstituut Verpakken (KIDV) komt met het model Vijf perspectieven op duurzaam verpakken. Dit model beschrijft hoe bedrijven stap voor stap elke productverpakkingscombinatie kunnen verduurzamen. Alle aspecten van duurzaam verpakken staan inzichtelijk op een rij. Het model biedt bedrijven de mogelijkheid om vanuit diverse invalshoeken in te zoomen op zaken die voor hun situatie en producten van belang.

Bij de verduurzaming van verpakkingen komt veel meer kijken dan alleen het gebruik van minder of ander materiaal. Dat is weliswaar een belangrijke stap, maar er gaan andere vragen aan vooraf. Vragen met betrekking tot het beleid en de strategie van de onderneming, het gedrag van de consumenten en alle aspecten van verpakken daartussen. Het KIDV brengt deze aspecten samen in het KIDV-model Vijf perspectieven op duurzaam verpakken.

In het model op de website van het KIDV is alle kennis uit onder andere het wetenschappelijk onderzoeksprogramma en uit onderzoeken van het KIDV gebundeld en toegankelijk gemaakt. Nieuwkomers kunnen zo gemakkelijk vertrouwd raken met het onderwerp, terwijl professionals diepgaand in de materie kunnen duiken. Onderwerpen als inzameling en recycling, de keuze van materialen, life cycle assessment en zaken zoals productveiligheid en consumentengedrag komen allemaal aan bod.

De lancering van het nieuwe model past bij de nieuwe koers die het KIDV wil voeren als kennispartner voor en door bedrijven én bij ontwikkelingen in de markt, zoals de Europese plastic-strategie en de aankondiging van elf multinationals onlangs dat zij hun verpakkingen uiterlijk in 2025 volledig recyclebaar en herbruikbaar maken.

Lees ook
Verpakkingsprimeur voor Nestlé: repen in papier

Verpakkingsprimeur voor Nestlé: repen in papier

Nestlé heeft aangekondigd dat de YES! fruit- en notenrepen voortaan verpakt zullen worden in recyclebare papieren wikkels. Dankzij een nieuwe techniek is Nestlé erin geslaagd hun snelle flow wrap-productielijnen zo aan te passen dat ze met papieren wikkels kunnen werken. De nieuwe wikkel is gemaakt van papier met een coating die met het...

Flatskin: papieren verpakking voor vlees

Flatskin: papieren verpakking voor vlees

Producenten zoeken naar manieren om minder plastic te gebruiken. In Duitsland is de Flatskin al gemeengoed; een verpakking voor vlees die grotendeels uit karton bestaat. Plastic heeft een groot imagoprobleem. 66% van de consumenten zegt minder plastic in verpakkingen te willen (IRI European Shopper Study). En de industrie komt hen tegemoet: in het...

‘Gezonde’ chocolade wint in Nederland van andere zoetigheden

‘Gezonde’ chocolade wint in Nederland van andere zoetigheden

Nederlandse consumenten eten minder snoepgoed, maar wel meer chocolade. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van ABN Amro.Sinds 2005 is het aantal snoepwinkels in Nederland met een kwart afgenomen, van 379 toen naar 277 nu. In dezelfde periode daalde het vloeroppervlak van de snoepwinkels met een derde. Uit Noord-Brabant, Limburg en Gelderland...