Klimaatbewustzijn consument groeit maar koopgedrag blijft achter

20180917-Consument-&-duurzaam-koopgedrag-KL2

De helft van de Nederlanders is zich bewust van de impact die dagelijkse producten hebben op het klimaat, maar bij slechts een klein deel is de klimaatimpact van een product bepalend bij de keuze in de supermarkt. Dat blijkt uit een enquête van Climate Neutral Group.

Ruim de helft van de respondenten van het onderzoek zegt zich zorgen te maken over klimaatverandering. 44% noemt het zelfs het meest urgente probleem op dit moment. Twee derde van de Nederlanders vindt het verminderen van de impact van alledaagse producten op het klimaat nodig en urgent.

Wel zorgen, geen actie

Toch zijn het vooral producenten die in actie moeten komen volgens de consument (39%). Bijna driekwart van de consumenten geeft aan dat bedrijven hun producten klimaatneutraal moeten maken. Ook de overheid moet volgens veel respondenten (29%) in actie komen. Hoewel meer dan de helft van de respondenten zegt dat consumenten zelf ook invloed kunnen uitoefenen door klimaatvriendelijke producten te kopen, vindt slechts 15% dat zij zelf stappen moeten ondernemen om duurzame keuzes te maken. 44% zegt het zeer eens te zijn met de stelling dat wanneer zij klimaatneutrale producten kopen, het slechts een druppel op de gloeiende plaat is.

Consumenten

De opvallende discrepantie lijkt Climate Neutral Group te wijten aan de aard van de verschillende groepen consumenten. Het onderzoek maakt een onderscheid tussen consumenten die al duurzame keuzes maken en zich actief informeren op dat gebied, consumenten met een duurzame intentie maar die nog niet actief duurzamer kopen, en consumenten die niet zijn geïnteresseerd in duurzaamheid. De conclusie van Climate Neutral Group is dat de middelste groep beter geïnformeerd moet worden in de supermarkt, bijvoorbeeld met een keurmerk voor klimaatneutrale producten.

Oprechte intentie?

Of die conclusie juist is, is de vraag. Uit de enquête blijkt namelijk ook dat consumenten nu al vinden dat het steeds makkelijker wordt om duurzame keuzes te maken in de supermarkt, en willen ze over het algemeen niet actief worden voorgelicht over de impact van producten op het klimaat. Een keurmerk ziet de meerderheid wel zitten, maar het is de vraag of nog een nieuw keurmerk consumenten echt over de streep trekt. Ook in een anonieme enquête is het de vraag of mensen die zeggen duurzaam te willen kopen, dat ook daadwerkelijk doen. Kiezen deze consumenten als het erop aan komt voor het klimaat, of kiezen ze toch voor de portemonnee?

Lees ook
Breed consortium voor hervorming voedselsysteem

Breed consortium voor hervorming voedselsysteem

Onder de vlag van de Nationale Wetenschapsagenda start een breed consortium van 30 wetenschappers uit het wo en hbo samen met een groot aantal bedrijven, NGO’s en innovatieve netwerken met het driejarige programma ‘Transitie naar een duurzaam voedselsysteem’.

Gulpener wint Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap

Gulpener wint Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap

Gulpener Bierbrouwerij BV won 25 november de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2020. "Gulpener Bierbrouwerij staat voor duurzaamheid, ambitie en eerlijkheid en maakt deze visie waar door klimaatneutraal bier te produceren binnen hun familiebedrijf”, aldus de jury van de Koning Willem I Prijs.

Spelregels tegen voedselverspilling

Spelregels tegen voedselverspilling

Stichting Samen Tegen Voedselverspilling roept politiek, overheid en bedrijfsleven op om de spelregels rondom voedselverspilling te veranderen. Samen met WUR stelde de stichting 10 spelregels op.