Klimaatbewustzijn consument groeit maar koopgedrag blijft achter

20180917-Consument-&-duurzaam-koopgedrag-KL2

De helft van de Nederlanders is zich bewust van de impact die dagelijkse producten hebben op het klimaat, maar bij slechts een klein deel is de klimaatimpact van een product bepalend bij de keuze in de supermarkt. Dat blijkt uit een enquête van Climate Neutral Group.

Ruim de helft van de respondenten van het onderzoek zegt zich zorgen te maken over klimaatverandering. 44% noemt het zelfs het meest urgente probleem op dit moment. Twee derde van de Nederlanders vindt het verminderen van de impact van alledaagse producten op het klimaat nodig en urgent.

Wel zorgen, geen actie

Toch zijn het vooral producenten die in actie moeten komen volgens de consument (39%). Bijna driekwart van de consumenten geeft aan dat bedrijven hun producten klimaatneutraal moeten maken. Ook de overheid moet volgens veel respondenten (29%) in actie komen. Hoewel meer dan de helft van de respondenten zegt dat consumenten zelf ook invloed kunnen uitoefenen door klimaatvriendelijke producten te kopen, vindt slechts 15% dat zij zelf stappen moeten ondernemen om duurzame keuzes te maken. 44% zegt het zeer eens te zijn met de stelling dat wanneer zij klimaatneutrale producten kopen, het slechts een druppel op de gloeiende plaat is.

Consumenten

De opvallende discrepantie lijkt Climate Neutral Group te wijten aan de aard van de verschillende groepen consumenten. Het onderzoek maakt een onderscheid tussen consumenten die al duurzame keuzes maken en zich actief informeren op dat gebied, consumenten met een duurzame intentie maar die nog niet actief duurzamer kopen, en consumenten die niet zijn geïnteresseerd in duurzaamheid. De conclusie van Climate Neutral Group is dat de middelste groep beter geïnformeerd moet worden in de supermarkt, bijvoorbeeld met een keurmerk voor klimaatneutrale producten.

Oprechte intentie?

Of die conclusie juist is, is de vraag. Uit de enquête blijkt namelijk ook dat consumenten nu al vinden dat het steeds makkelijker wordt om duurzame keuzes te maken in de supermarkt, en willen ze over het algemeen niet actief worden voorgelicht over de impact van producten op het klimaat. Een keurmerk ziet de meerderheid wel zitten, maar het is de vraag of nog een nieuw keurmerk consumenten echt over de streep trekt. Ook in een anonieme enquête is het de vraag of mensen die zeggen duurzaam te willen kopen, dat ook daadwerkelijk doen. Kiezen deze consumenten als het erop aan komt voor het klimaat, of kiezen ze toch voor de portemonnee?

Lees ook
WHO trekt steun aan het duurzame EAT-menu in

WHO trekt steun aan het duurzame EAT-menu in

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft onder druk van de Italiaanse regering de steun voor het EAT-dieet ingetrokken. Een opmerkelijke stap, omdat het dieet wordt gezien als een belangrijke normatieve maatregel om voeding een kleinere impact te laten hebben op het mondiale leefmilieu en het klimaat.

Bioplastics: de stand van zaken na het Plastic Pact

Bioplastics: de stand van zaken na het Plastic Pact

In februari presenteerde staatssecretaris Van Veldhoven het zogenoemde Plastic Pact. Tientallen bedrijven committeerden zich aan ambitieuze recyclingdoelstellingen om de planeet te redden. Slecht nieuws voor biobased plastics, want omdat die op dit moment lang niet allemaal gerecycled worden, staan ze de recyclingambities in de weg. Hoe zit het nu met...

WUR bouwt duurzame kas van de toekomst

WUR bouwt duurzame kas van de toekomst

In Bleiswijk, op het terrein van WUR, staat de duurzaamste kas ter wereld. Deze ‘All Electric kas’ gebruikt geen fossiele brandstoffen maar elektriciteit als energiebron. De kas dient als inspiratiebron voor telers en onderzoekers om fossielvrij en emissieloos te produceren. WUR bouwde deze kas in opdracht van het ministerie van LNV in...