Klimaatbewustzijn consument groeit maar koopgedrag blijft achter

20180917-Consument-&-duurzaam-koopgedrag-KL2

De helft van de Nederlanders is zich bewust van de impact die dagelijkse producten hebben op het klimaat, maar bij slechts een klein deel is de klimaatimpact van een product bepalend bij de keuze in de supermarkt. Dat blijkt uit een enquête van Climate Neutral Group.

Ruim de helft van de respondenten van het onderzoek zegt zich zorgen te maken over klimaatverandering. 44% noemt het zelfs het meest urgente probleem op dit moment. Twee derde van de Nederlanders vindt het verminderen van de impact van alledaagse producten op het klimaat nodig en urgent.

Wel zorgen, geen actie

Toch zijn het vooral producenten die in actie moeten komen volgens de consument (39%). Bijna driekwart van de consumenten geeft aan dat bedrijven hun producten klimaatneutraal moeten maken. Ook de overheid moet volgens veel respondenten (29%) in actie komen. Hoewel meer dan de helft van de respondenten zegt dat consumenten zelf ook invloed kunnen uitoefenen door klimaatvriendelijke producten te kopen, vindt slechts 15% dat zij zelf stappen moeten ondernemen om duurzame keuzes te maken. 44% zegt het zeer eens te zijn met de stelling dat wanneer zij klimaatneutrale producten kopen, het slechts een druppel op de gloeiende plaat is.

Consumenten

De opvallende discrepantie lijkt Climate Neutral Group te wijten aan de aard van de verschillende groepen consumenten. Het onderzoek maakt een onderscheid tussen consumenten die al duurzame keuzes maken en zich actief informeren op dat gebied, consumenten met een duurzame intentie maar die nog niet actief duurzamer kopen, en consumenten die niet zijn geïnteresseerd in duurzaamheid. De conclusie van Climate Neutral Group is dat de middelste groep beter geïnformeerd moet worden in de supermarkt, bijvoorbeeld met een keurmerk voor klimaatneutrale producten.

Oprechte intentie?

Of die conclusie juist is, is de vraag. Uit de enquête blijkt namelijk ook dat consumenten nu al vinden dat het steeds makkelijker wordt om duurzame keuzes te maken in de supermarkt, en willen ze over het algemeen niet actief worden voorgelicht over de impact van producten op het klimaat. Een keurmerk ziet de meerderheid wel zitten, maar het is de vraag of nog een nieuw keurmerk consumenten echt over de streep trekt. Ook in een anonieme enquête is het de vraag of mensen die zeggen duurzaam te willen kopen, dat ook daadwerkelijk doen. Kiezen deze consumenten als het erop aan komt voor het klimaat, of kiezen ze toch voor de portemonnee?

Lees ook
Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

De populariteit van voedsel met een duurzaamheidskeurmerk neemt toe. Niet alleen kozen in 2019 meer consumenten voor deze producten. Ook nam het aanbod toe. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel, die minster Schouten 17 november naar de Tweede Kamer stuurde.

De machine  achter de bakker

De machine achter de bakker

Ook bakkerijen, zelfs ambachtelijke, innoveren en verduurzamen. Grotendeels door de aanschaf van nieuwe bakmachines. Automatisering, duurzaamheid en efficiency zijn de belangrijkste thema’s binnen de wereld van de bakkerijma-chines. Met minder handen toch een ambachtelijk en onderscheidend product maken, en het liefst de hele dag vers. De nieuwe...

BeFrank wil bananenrevolutie

BeFrank wil bananenrevolutie

Een revolutie in de bananenbranche, dat heeft BeFrank Bananen voor ogen. Dat kan alleen door bananen voor een eerlijke prijs te verkopen, waar de gehele keten van meeprofiteert. Want daar schort het nu aan, vindt initiatiefnemer Franklin Ginus. Dit gaat niet alleen ten koste van de mens, maar ook van het milieu. De huisvesting van BeFrank is in ieder...