Mager gehakt supermarkt bevat veel vet

Veel supermarkten verkopen ‘mager’ of ‘extra mager’ gehakt dat nog behoorlijk veel vet bevat. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Daarom pleit de bond voor aanpassing van de regels, zodat de term ‘mager’ alleen nog gebruikt mag worden voor gehakt met maximaal 10 procent vet.

Supermarkt

De consumentenbond liet voor het onderzoek het vetgehalte bepalen van 59 soorten runder- en half-om-half gehakt bij supermarkten en slagers. Van het onderzochte magere gehakt bevatte alleen AH biologisch mager rundergehakt en Lidl extra mager rundergehakt minder dan 10 procent vet. Het vetgehalte in het (extra) magere rundergehakt van de overige onderzochte supermarkten (AH, Aldi, Bio+, Coop, Dirk, Em-té, Jumbo, Jumbo bio, Lidl mager en Plus) varieert van 11 tot 15 procent. Het vetgehalte in ‘gewoon’ rundergehakt bij de supermarkten varieert van 10 tot 22 procent.

Slager

Het ‘gewone’ gehakt van de tien onderzochte slagers is gemiddeld een stuk minder vet dan het gehakt van de supermarkten. De slagers geven daarmee het goede voorbeeld en laten zien dat gehakt ook minder vet kan zijn.

Maximale vetgehalte verlagen

Naar aanleiding van het onderzoek vragen de Consumentenbond en de Hartstichting het ministerie van VWS om de wettelijke norm voor het maximale vetgehalte in mager gehakt te verlagen van 15% naar 10%. Bart Combée, directeur Consumentenbond: "Het is te gek voor woorden dat supermarkten een product met maar liefst 15% vet mogen aanduiden met de term ‘mager’. Consumenten die gezonder willen eten, worden door zo’n term op het verkeerde been gezet".

Lees ook:

 
Lees ook
Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

De plastic handgrepen van multiverpakkingen frisdrank en water in de supermarkt gaan verdwijnen. Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola in Nederland, en Vrumona hebben besloten om hier mee te stoppen.

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren