Mager gehakt supermarkt bevat veel vet

Veel supermarkten verkopen ‘mager’ of ‘extra mager’ gehakt dat nog behoorlijk veel vet bevat. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Daarom pleit de bond voor aanpassing van de regels, zodat de term ‘mager’ alleen nog gebruikt mag worden voor gehakt met maximaal 10 procent vet.

Supermarkt

De consumentenbond liet voor het onderzoek het vetgehalte bepalen van 59 soorten runder- en half-om-half gehakt bij supermarkten en slagers. Van het onderzochte magere gehakt bevatte alleen AH biologisch mager rundergehakt en Lidl extra mager rundergehakt minder dan 10 procent vet. Het vetgehalte in het (extra) magere rundergehakt van de overige onderzochte supermarkten (AH, Aldi, Bio+, Coop, Dirk, Em-té, Jumbo, Jumbo bio, Lidl mager en Plus) varieert van 11 tot 15 procent. Het vetgehalte in ‘gewoon’ rundergehakt bij de supermarkten varieert van 10 tot 22 procent.

Slager

Het ‘gewone’ gehakt van de tien onderzochte slagers is gemiddeld een stuk minder vet dan het gehakt van de supermarkten. De slagers geven daarmee het goede voorbeeld en laten zien dat gehakt ook minder vet kan zijn.

Maximale vetgehalte verlagen

Naar aanleiding van het onderzoek vragen de Consumentenbond en de Hartstichting het ministerie van VWS om de wettelijke norm voor het maximale vetgehalte in mager gehakt te verlagen van 15% naar 10%. Bart Combée, directeur Consumentenbond: "Het is te gek voor woorden dat supermarkten een product met maar liefst 15% vet mogen aanduiden met de term ‘mager’. Consumenten die gezonder willen eten, worden door zo’n term op het verkeerde been gezet".

Lees ook:

 
Lees ook
Vegan supermarkt geopend in Amsterdam

Vegan supermarkt geopend in Amsterdam

Vorige week heeft Vegan Fresco haar deuren geopend. De nieuwe supermarkt in Amsterdam biedt een volledig veganisttisch assortiment aan.

Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

Onafhankelijk onderzoeksinstituut Questionmark is een vergelijkingsonderzoek gestart naar de duurzaamheid van supermarkten. Uit de resultaten volgt een publieke ranglijst die laat zien in hoeverre supermarkten de consument helpen om duurzaam te eten.

Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

In 2020 hadden zes op de tien vleesaanbiedingen van Jumbo en Lidl geen dierenwelzijnskeurmerk, blijkt uit de Kiloknallermonitor van Wakker Dier. De stichting roept de twee supermarktconcerns daarom uit tot "kampioen kiloknallen".