Marketing & sales

bavaria-jurkjes

Bavaria-babes

Als er een award was voor ambush marketing, zou die in 2010 zeker naar Bavaria zijn gegaan. De brouwer gaf bij blikjes bier oranje jurkjes (de Dutch dress) weg ter gelegenheid van het WK-voetbal in Zuid-Afrika. Op de achterkant van de jurkjes, die ook achterstevoren gedragen konden worden, stond het Bavaria-logo.

bavaria-jurkjes Tijdens de wedstrijd Nederland-Denemarken werden 36 jonge vrouwen in oranje Bavaria-jurkjes uit het stadion gezet. Ze hadden op de tribune simultaan een dansje gedaan en zo de aandacht getrokken. Wereldvoetbalbond Fifa bleek inbreuk op de rechten van sponsor Budweiser fel te verdedigen.

Al snel bleek dat de dames in de Dutch dress door Bavaria waren ingehuurd. Het ging om Zuid-Afrikaanse vrouwen met Nederlandse begeleiding. Twee Nederlandse vrouwen werden geruime tijd vastgehouden. Ze werden zelfs aangeklaagd, maar vlak voor ze moesten voorkomen troffen Bavaria en de Fifa een schikking.

Patatje joppie

Belangstelling voor ideeën consument groeit Lays was zeer succesvol met de marketingactie waarbij consumenten smaken konden aandragen. Ruim 300.000 mensen dienden in totaal bijna 700.000 nieuwe chipssmaken in. Een jury onder leiding van Joop Braakhekke koos er drie uit, patatje joppie, babi pangang en mango red chilli, die op proef werden geproduceerd in speciale minizakjes. Consumenten konden op de Lay's website stemmen op hun favoriet en zo een Mini winnen. De proefzakjes waren geregeld uitverkocht. In december werd de winnaar bekendgemaakt: patatje joppie. Die smaak ligt vanaf het voorjaar in een zak van 200 gram in het schap.

Gezondheidsclaims

Er was veel te doen over gezondheidsclaims. EFSA publiceerde twee batches artikel-13.1 claims. In februari werden 9 claims goedgekeurd en meer dan 300 claims afgekeurd. In oktober werd een iets groter aandeel wetenschappelijk bewezen geacht,112 van de 808 gezondheidsclaims.

Te veel aluminium in voeding Het oordeel van EFSA is een advies. De Europese Commissie zet de opinies om in wetgeving. De Commissie kondigde dit najaar aan dat in 2011 in één keer te doen, nadat de laatste batch is gepubliceerd. Die wordt in juni verwacht.

Geleidelijk wordt wat meer duidelijk over de eisen waaraan specifieke gezondheidsclaims moeten voldoen. EFSA organiseerde daar op 1 juni een bijeenkomst over. Na de aankondiging van de infobijeenkomst in april trok Danone voor de tweede keer de aanvragen in voor de gezondheidsclaims op Activia en Actimel, om ze op grond van de van EFSA verkregen informatie opnieuw te kunnen indienen. Winclove had in februari ook al alle aanvragen ingetrokken vanwege onduidelijkheid over de criteria ten tijde van het indienen.

Wel beoordeeld werd de artikel 14-claim van Danone dat Actimel helpt om door Clostridium difficile geproduceerde toxines te reduceren en het risico op diarree te verlagen. EFSA achtte de oorzakelijke relatie niet bewezen.

EFSA kondigde in augustus een serie informatiebijeenkomsten aan over claims over specifieke gezondheidseffecten. De eerste vond begin december plaats over het maagdarmstelsel en het immuunsysteem.