Minder groei en meer concurrentie voor biologische voeding

24 januari 2019

De markt voor biologische voeding groeit al geruime tijd harder dan de markt voor reguliere voeding. Die groei zal de komende jaren onder druk komen te staan door toenemende concurrentie, voorspelt RaboResearch.

Rabobank voorspelt dat de marktgroei voor biologische producten de komende jaren iets zal afzwakken, maar nog altijd rond de 3-4% zal liggen. De oorzaak van deze dalende groei is de afnemende meerprijs voor biologische producten, wat weer een gevolg is van volumegroei. Doordat de sector groeit en professionaliseert kan op de productiekosten worden bespaard, en dit wordt doorberekend aan de consument. Binnen de biologische voeding groeit de markt voor verse producten harder dan die voor verpakte producten.

Concurrentie

Biologische voeding is tegenwoordig niet meer exclusief verkrijgbaar in de speciaalzaak. In de ‘gewone’ supermarkt en bij discounters (zoals Aldi en Lidl) groeit het aanbod aan biologische voeding. Dit zorgt voor een toenemende concurrentie in de totale markt. Doordat de producten breed verkrijgbaar zijn wordt een nieuwe doelgroep aangeboord; biologisch wordt meer mainstream. Ook binnen de winkels neemt de concurrentie toe: het aanbod aan biologische producten wordt steeds uitgebreider, en ook huismerken voegen biologische producten toe aan hun assortiment.

Behalve de categorie biologisch doen ook duurzame keurmerken het goed bij de consument. Duurzame keurmerken groeien procentueel zelfs harder (+19%) dan biologische producten (+5%) op het gebied van jaarlijkse bestedingen. Door het gestegen aanbod aan voeding met een duurzaam keurmerk, samen met het brede assortiment aan biologische producten heeft de consument volop keuze in ‘groene producten’. Hierdoor worden de prijzen onder druk gezet en dit merkt de consument aan de kassa.

Segmentering

Zoals eerder is genoemd, voegen huismerken steeds vaker ook biologische producten toe aan hun assortiment. Zo komt er naast het premium, luxe product een goedkopere variant te staan. Deze goedkope(re) huismerk bio-producten zijn vooral gericht op de zogenaamde ‘lichtgroene consument’. Deze consument wil iets meer dan regulier voedsel, maar prijs speelt voor hen nog een belangrijke rol. Supermarkten gaan door deze segmentering de concurrentie aan met discounters maar ook met de biologische speciaalzaken, want op deze manier kunnen alle type consumenten bij dezelfde winkel terecht.

Door deze prijzenstrijd ontstaat een uitdaging voor kleinere producenten, boeren en speciaalzaken. Zij moeten zich zien te onderscheiden van de massa. Er lijkt nog wat ruimte aan de bovenkant van de markt, waar de ‘donkergroene consument’ bereid is te betalen voor een product met een goed verhaal. Hier zouden de kleinere spelers en specialisten kunnen inspringen om hun doorgaans iets duurdere aandeel van de biologische markt te redden.

Dit artikel verscheen eerder op: Bakkers in bedrijf

Altijd op de hoogte blijven?