Nederlanders kopen vaker voeding met keurmerk

Nederlandse consumenten gaven in 2017 30 procent meer uit aan voedsel met een keurmerk dan in 2016. Consumenten spendeerden 3,6 miljard euro aan onder meer vlees, vis, fruit en chocolade met een onderscheidend keurmerk; een recordbedrag. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. Volgens onderzoeker Rini Emonds van IRI geven consumenten – nu de crisis voorbij is – “weer wat makkelijker hun geld uit”. Ze kiezen het liefst voor lokaal geproduceerd en milieu- en diervriendelijk voedsel.

In de categorie vis is de keurmerkdichtheid het grootst: twee derde van de vis in de supermarkten draagt het MSC- of ASC-keurmerk. De snelstgroeiende categorieën met een keurmerk zijn vleeswaren en vers vlees, met respectievelijk 170 procent en 35 procent groei in omzet. Daarbij groeit het Beter Leven-keurmerk het snelst; consumenten gaven in 2017 1,5 miljard euro uit aan vlees met Beter Leven-sterren. Supermarktketen Lidl, die niet meedeed aan het onderzoek, laat in een persbericht weten dat het omzetpercentage van voeding met een duurzaamheidskeurmerk bij Lidl de afgelopen 3 jaar van 13,5 procent naar 21,9 procent steeg.

Lees ook
Rapport 'Stand in Water 2020' laat zien: Nederlandse visserij wordt duurzamer

Rapport 'Stand in Water 2020' laat zien: Nederlandse visserij wordt duurzamer

Circa 80% van de Nederlandse visserij neemt deel in het MSC-programma voor duurzame visvangst. En eenmaal erkend door het MSC-keurmerk, blijven visserijen werken aan verdere verduurzaming. Dat blijkt uit het rapport “Stand in het Water 2020” waarin een analyse is gedaan van alle 125 beoordelingen en controles die de afgelopen 15 jaar zijn uitgevoerd...

Tony's Chocolonely verwijderd van slaafvrije chocolade-lijst

Tony's Chocolonely verwijderd van slaafvrije chocolade-lijst

Volgens de organisatie Slave Free Chocolate voldoet Tony's Chocolonely niet meer aan de voorwaarden om bestempeld te worden als chocolade die zonder illegale arbeid is geproduceerd. Sinds een paar maanden staat het Nederlandse merk niet meer op de lijst van de Amerikaanse NGO.

Nieuw product IntelligentFood verkleint vis-afvalstroom

Nieuw product IntelligentFood verkleint vis-afvalstroom

In de week van de circulaire economie presenteert IntelligentFood haar nieuwste product: olijfolie met makreel- en palingessence. De duurzame olie wordt gedeeltelijk gemaakt van visreststromen.