Nederlanders kopen vaker voeding met keurmerk

Nederlandse consumenten gaven in 2017 30 procent meer uit aan voedsel met een keurmerk dan in 2016. Consumenten spendeerden 3,6 miljard euro aan onder meer vlees, vis, fruit en chocolade met een onderscheidend keurmerk; een recordbedrag. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. Volgens onderzoeker Rini Emonds van IRI geven consumenten – nu de crisis voorbij is – “weer wat makkelijker hun geld uit”. Ze kiezen het liefst voor lokaal geproduceerd en milieu- en diervriendelijk voedsel.

In de categorie vis is de keurmerkdichtheid het grootst: twee derde van de vis in de supermarkten draagt het MSC- of ASC-keurmerk. De snelstgroeiende categorieën met een keurmerk zijn vleeswaren en vers vlees, met respectievelijk 170 procent en 35 procent groei in omzet. Daarbij groeit het Beter Leven-keurmerk het snelst; consumenten gaven in 2017 1,5 miljard euro uit aan vlees met Beter Leven-sterren. Supermarktketen Lidl, die niet meedeed aan het onderzoek, laat in een persbericht weten dat het omzetpercentage van voeding met een duurzaamheidskeurmerk bij Lidl de afgelopen 3 jaar van 13,5 procent naar 21,9 procent steeg.

Lees ook
CBS: 8 op de 10 Nederlanders eet niet dagelijks vlees

CBS: 8 op de 10 Nederlanders eet niet dagelijks vlees

Acht op de tien Nederlanders eet niet dagelijk vlees. Dat blijkt uit onderzoek Belevingen 2020 van het CBS. Volgens de cijfers eet 45 procent van de ondervraagden maximaal vier dagen in de week vlees, 5 procent eet nooit vlees.

Unox brengt chipolataworstjes met groente op de markt

Unox brengt chipolataworstjes met groente op de markt

Unox brengt chipolataworstjes gemaakt met vlees én groente op de markt. De worstjes komen in de koeling van de supermarkt te liggen. De introductie is onderdeel van de ambitie van Unox om het assortiment toekomstbestendiger te maken met minder dierlijk vlees en meer groente.

Lidl start als eerste pilot met Eco-Score in Nederland

Lidl start als eerste pilot met Eco-Score in Nederland

Lidl is de eerste supermarkt die in Nederland die start met een pilot op de Eco-Score, het nieuwe label dat consumenten moet helpen in één oogopslag een duurzame keuze te maken.