Nieuwe Schijf van Vijf verschijnt 22 maart

Het Voedingscentrum lanceert 22 maart de nieuwe Schijf van Vijf. Op die dag worden de media op een persbijeenkomst op de hoogte gesteld van de nieuwe adviezen. Ook het beeldmerk van de Schijf van Vijf is aangepast.

De herziening van de Schijf van Vijf en de bijbehorende adviezen over een gezond, veilig en duurzamer eetpatroon is een praktische vertaling van de Richtlijnen Goede Voeding die de Gezondheidsraad in november 2015 heeft gepresenteerd.

Minder rood en bewerkt vlees

De voornaamste conclusie van de Gezondheidsraad was dat consumenten moeten kiezen voor een voedingspatroon met méér plantaardige en minder dierlijke producten. De consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees dient te worden beperkt, maar de Gezondheidsraad heeft niet aangegeven tot welke hoeveelheid.

Vis

In de Richtlijnen Goede Voeding van eind 2015 was de eerdere aanbeveling twee keer per week vis te eten geschrapt. Wetenschappelijk onderzoek toonde weliswaar aan dat het eten van vis het risico op fatale coronaire hartziekten verlaagt, maar de maximale gezondheidswinst wordt al met één portie vis per week bereikt.

Groente

Verder adviseerde de Gezondheidsraad dagelijks ten minste 200 gram groenten en minimaal 200 gram fruit te eten. Bij de Richtlijnen daarvóór, in 2006, lag de aanbeveling ook op 200 gram fruit, maar op 150 tot 200 gram groente.

Lees ook:

Lees ook
Inzicht in verkoop producten Schijf van Vijf

Inzicht in verkoop producten Schijf van Vijf

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) wil de verkoop van de Schijf van Vijf-producten beter in beeld brengen. Het RIVM en het Voedingscentrum adviseren daarom om de Levensmiddelendatabank, waarin is vastgelegd of producten binnen de Schijf van Vijf vallen, te koppelen aan de verkoopcijfers.

Onderzoek kritisch op gezondheidstoewijding supermarkten

Onderzoek kritisch op gezondheidstoewijding supermarkten

Vier gezondheidsfondsen lieten onderzoek doen naar het aanbod van gezond voedsel in supermarkten. In 2018 spraken de supermarkten in het Nationaal Preventieakkoord af dat zij eten volgens de Schijf van Vijf zouden promoten. Het onderzoek concludeert dat er nog veel te verbeteren is op dit gebied

Unicef: groot deel kinderproducten in supermarkten onverantwoord

Unicef: groot deel kinderproducten in supermarkten onverantwoord

Uit nieuw onderzoek van Unicef blijkt dat 70% van de kinderproducten niet binnen de schijf van vijf past. Ook is het onderzoek kritisch op het gebruik van marketing op kinderproducten.