Novish: 'we willen rebellie uitstralen'

vega-visburger-novish

Nederland is weer een veganfenomeen rijker. Novish ontwikkelt plantaardige alternatieven voor vis en ligt waarschijnlijk in het najaar in de schappen van de supermarkt. Initiatiefnemers zijn Maiko van der Meer, Katja Busser en Paul den Dulk. Van der Meer werkte jaren in de vis- en vleesbranche, maar ziet kansen voor een vegan visproduct. 

Als een van de eersten zijn we welkom in het nieuwe onderkomen van Novish in Breda. De kabels voor de internetverbinding worden doorgetrokken, de koffieautomaat is besteld en het kantoor kan nog een likje verf gebruiken. “Dat gaan we dit weekend doen,” aldus Maiko Van der Meer. Hij geeft een rondleiding door het gebouw. “We krijgen straks ons eigen laboratorium,” vertelt hij. Dat komt mooi uit, want dat betekent dat ze hun productontwikkeling in huis kunnen doen.

Jullie hebben de Novish producten tijdens Horecava laten proeven. Hoe waren de reacties?

“De reacties waren heel positief. We hebben een groot aantal mensen laten proeven. 95 procent gaf als antwoord dat ze de smaak goed vonden, en dat er niets meer aan het product hoefde te veranderen. We zagen Horecava als testcase, en hadden verwacht aan de hand van de reacties nog te moeten schaven aan het product. Vooraf zou ik met 30 procent positieve reacties al blij zijn.”

Welke Novish producten hebben jullie?

“We hebben vissticks en een visburger. Daarnaast hadden we nuggets, maar daar komt kibbeling voor in de plaats. Bij nuggets denken mensen automatisch aan kip. Als je vervolgens vraagt waar het naar smaakt, zeggen mensen ‘kip’. Ook al zit er evenveel visaroma in als bij de andere producten. Dat zit dus tussen de oren. Alle producten kunnen worden verkocht in de diepvries en het koelschap; bij de vegetarische producten of tussen de vis. Wat mij betreft mag het beide.”

Waar zijn jullie producten van gemaakt?

“We hebben er bewust voor gekozen om sojavrije producten te maken. Niet de goedkoopste keuze, maar wel de meest duurzame. Het heeft nog een bijkomend voordeel: soja heeft een kenmerkende smaak. Die smaak wilden we liever niet aan ons product meegeven. In plaats van soja gebruiken we tarwe en erwt. Het is een vegan product, dus er zit ook geen ei in.”

maiko-novish

Hoe is het gelukt om de vissmaak te verkrijgen?

“Dat doen we met behulp van natuurlijke visaroma’s. Die aroma’s verkrijg je bijvoorbeeld door verschillende fermentatieprocessen. Paul en Katja zijn levensmiddeltechnologen, dus de credits voor de juiste smaak en textuur gaan naar hen. Het verkrijgen van de juiste geur en smaak is nog niet zo makkelijk: het gaat niet alleen om de geur tijdens het bakken, maar ook de smaak tijdens het eten en de nasmaak. Het was leuk om te horen dat we daarin zijn geslaagd, tenminste, als we de reacties moeten geloven. We hebben nog even overwogen om zeewier of algen te gebruiken voor de vissmaak, maar deze zijn veelal nog niet goedgekeurd door de EU als voedingsmiddel.”

Op wie richten jullie je?

“Dat is tweeledig. Mensen die al gewend zijn vleesvervangers te eten, zullen best geneigd zijn dit nieuwe product eens te proberen. Voor de producten in het diepvriesschap ligt dat wat anders: daar komen we als het goed is te liggen naast de vissticks. Wij zijn weliswaar duurzamer, en qua voedingsstoffen doen we niet onder voor de visproducten, maar we zijn ook duurder. Het is dus even afwachten of de klant ons wil uitproberen. Voor de visspecialist is het fijn dat deze een goed alternatief kan bieden. Restaurants, cateraars en bijvoorbeeld snackbars zijn op zoek naar makkelijke alternatieven voor vis en vlees, die goed in te passen zijn en niet teveel werk kosten. Onze producten kunnen in de pan, oven, frituur en airfryer. Daardoor heb je ook geen contaminatie met vis of vlees”

Jullie kijken verder dan Nederland?

“In eerste instantie wilden we ons op Europa richten. Met onze kibbeling of visbites kunnen we ook in Duitsland en Engeland succes behalen. Daar zijn ze dat soort visgerechten ook gewend. Het is ons in het lab gelukt een goed deeg te maken, dat krokant blijft. We moeten de kibbeling alleen nog opschalen. We kijken inmiddels verder dan Europa, willen de wereld veroveren met onze producten.”

Hoe zorg je voor naamsbekendheid?

“We zijn een startup, dus hebben niet een enorm marketingbudget. De marketing zal enerzijds via social media en onze website lopen. Daarnaast zullen we instore actief zijn, met bijvoorbeeld posters op de diepvriesdeuren. We hebben goed nagedacht over de verpakking. Voor de vissticks hebben we gekeken naar bestaande verpakkingen, maar die een andere kleur meegegeven. Met het zwart stralen we een soort rebellie uit, we willen toch een beetje disruptief zijn.”

Wanneer zijn jullie producten verkrijgbaar?

“We doen nu al testen met cateraars en restaurants. Zij kunnen nu al bestellen. Hopelijk komt binnenkort onze webshop online. Supermarkten zullen rond de zomer of in het najaar volgen. Er moet eerst ruimte in het schap worden gemaakt.”

Jullie willen het assortiment verder uitbreiden?

“Ja, we zijn bezig met het ontwikkelen van een producten die lijken op rauwe zalm en tonijn.”

Lees ook
DP&S behaalt als eerste bedrijf wereldwijd de Plant-Based Global Standard

DP&S behaalt als eerste bedrijf wereldwijd de Plant-Based Global Standard

Ingrediëntenverhandelaar Dutch Protein & Services (DP&S) voldoet als eerste bedrijf wereldwijd aan de Plant-Based Global Standard. Dit betekent dat ingrediënten vrij zijn producten van dierlijke oorsprong en niet in contact zijn geweest met dierlijke producten.

Vleeslobby start campagne tegen ‘culturele kaping’ vleesnamen

Vleeslobby start campagne tegen ‘culturele kaping’ vleesnamen

Europese vee- en vleesorganisaties starten een campagne tegen het gebruik van vleesnamen voor vegetarische producten. De Europese vakbond van de vleesindustrie Clitravi, boerderijdierfokkers Effab, pluimveesector Avec, boerenbelangenbehartigers Copa-Cogeca, slagers IBC en veehandelaren UECBV slaan de handen ineen om te voorkomen dat het Europese Parlement...

Abbot Kinney's gaat 'yog' verkopen

Abbot Kinney's gaat 'yog' verkopen

Abbot Kinney's, producent van veganistische yoghurtalternatieven, heeft zijn producten omgedoopt tot 'yog'. Hiermee reageert het bedrijf op een brief van Nederlandse en Belgische zuivelorganisaties. Yog is volgens het bedrijf yoghurt zonder 'hurt' (pijn in het Engels).