Nutri-Score vs. de Schijf van Vijf

voedselkeuzelogo-europa

Nutri-Score wordt het vrijwillige voedselkeuzelogo voor Nederland, maar bedrijven mogen het nog niet op hun verpakking zetten. Staatssecretaris Blokhuis wil eerst een betere afstemming op de Schijf van Vijf. Hoe verhouden de verschillende voedselkeuzelogo’s zich tot die Schijf? Afbeelding: Voedselkeuzelogo's in Europa (Ministerie van VWS) D...
Lees ook
Onderzoek kritisch op gezondheidstoewijding supermarkten

Onderzoek kritisch op gezondheidstoewijding supermarkten

Vier gezondheidsfondsen lieten onderzoek doen naar het aanbod van gezond voedsel in supermarkten. In 2018 spraken de supermarkten in het Nationaal Preventieakkoord af dat zij eten volgens de Schijf van Vijf zouden promoten. Het onderzoek concludeert dat er nog veel te verbeteren is op dit gebied

Unicef: groot deel kinderproducten in supermarkten onverantwoord

Unicef: groot deel kinderproducten in supermarkten onverantwoord

Uit nieuw onderzoek van Unicef blijkt dat 70% van de kinderproducten niet binnen de schijf van vijf past. Ook is het onderzoek kritisch op het gebruik van marketing op kinderproducten.

Nutri-Score op producten van Nestlé en Ahold Delhaize

Nutri-Score op producten van Nestlé en Ahold Delhaize

Voedingsconcern Nestlé voert straks op 7.500 producten (waaronder pizza en chocolade) de Nutri-Score. Ook op de KitKat en Maggiblokjes dus, schrijft het Algemeen Dagblad. Nestlé voegt zich daarmee in de groeiende groep consumentenorganisaties en bedrijven die Nutri-Score graag als uniform voedselkeuzelogo zien binnen de...