Omzet biologische voeding verdrievoudigd in tien jaar

De consumentenbestedingen aan biologische voeding zijn in 2016 met 10 procent gestegen naar 1,4 miljard Euro. Daarmee is de omzet van biologische voeding ten opzichte van tien jaar geleden verdrievoudigd. Het biologisch areaal groeit weer met 3 procent en het aantal omschakelende boeren bereikte met 248 een recordhoogte in 2016. Bionext zette de cijfers en ontwikkeling van biologische landbouw en voeding in Nederland over 2016 op een rij in een Trendrapport.

Biologische omzet

De supermarkten zorgen in 2016 voor de grootste groeibijdrage. De biologische omzet steeg met 12,2 procent van 654 naar 735 miljoen.  Procentueel groeit het foodservicekanaal nog sterker. De omzet steeg van circa 164 naar 187 miljoen Euro, een stijging van 14 procent. Er lijkt hier sprake van een inhaalslag; qua marktaandeel loopt het foodservicekanaal met ruim 1 procent bio-omzet nog jaren achter bij de supermarkten, waar biologisch al een marktaandeel heeft van 3,3 procent. De groei in de supermarkten gaat niet ten koste van de speciaalzaken. Zij handhaven hun biologische omzet op nagenoeg hetzelfde niveau als 2015: 336 miljoen.

Droge kruidenierswaren

De meeste groei zit in de droge kruidenierswaren (DKW), zoals sappen, koffie & thee, ontbijtproducten, babyvoeding, snacks en conserven. DKW stijgt in totaal met 17,9 procent. De belangrijkste verklaring is dat het aanbod van houdbare producten in de supermarkt zich verbetert, terwijl in de beginjaren de nadruk vooral op het versassortiment lag. De hardste groeiers in dit segment zijn snoep en koek (35 procent), deegwaren (19 procent), soepen (18 procent), babyvoeding (16 procent) en koffie-thee-cacao (15 procent).

Uitschieters in de versgroepen zijn brood en banket met 26 procent, vlees met 13,5 procent en eieren met 11,7 procent. Het product met het hoogste marktaandeel in de supermarkt blijft het biologische ei: 14,1 procent. Biologische AGF (Aardappelen, Groente, Fruit) en zuivel volgen beide met 4,1 procent marktaandeel in de supermarkt.

Balans

Om balans te houden tussen vraag en aanbod en om te voorkomen dat we in Nederland steeds meer afhankelijk worden van import is het belangrijk dat ook de biologische productie groeit. Het biologisch landbouwareaal schommelt al enkele jaren tussen de 3 en 3,5 procent van het totaal. Lange tijd is de omschakeling naar biologische landbouw achtergebleven bij de vraagontwikkeling.

In 2016 is de groei van het bio-areaal op gang gekomen; het nam met 3 procent toe van 56.729 naar 58.442 hectare. Het aantal bedrijven in omschakeling is ruim verdubbeld naar 245 in 2016. Met name de biologische zuivel is bezig met een inhaalslag. Meer dan de helft van de omschakelende boeren (136) is melkveehouder. De belangstelling is groot; bij sommige zuivelcoöperaties bestaat op dit moment een wachtlijst voor omschakeling naar biologisch.

Lees ook
Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.

Future Food Group lanceert vernieuwde biologische vleesvervangers

Future Food Group lanceert vernieuwde biologische vleesvervangers

Future Food Group start met het merk The Veggie Lovers voor hun biologische vleesvervangende producten. Tijdens Biofach van 26 tot 29 juli worden de vernieuwde producten van Future Food Group onder het merk geïntroduceerd.

Omzet en winst FrieslandCampina verbeteren in eerste halfjaar 2022

Omzet en winst FrieslandCampina verbeteren in eerste halfjaar 2022

De omzet en winst van FrieslandCampina zijn in het eerste halfjaar van 2022 verbetert, meldt het bedrijf in een halfjaarbericht. De netto-omzet steeg met 19,4 procent naar 6,6 miljard euro. In de eerste helft van 2021 was dat 5,5 miljard euro.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren