Tijdens je carrière kom je zo nu en dan voor een uitdaging te staan. De opleiding die je hebt gevolgd voordat je ging werken, past misschien niet meer helemaal bij wat je nu aan vaardigheden en kennis nodig hebt. 

Taken veranderen, je wensen veranderen: de wereld verandert. Je krijgt een andere functie, waardoor je nieuwe kennis nodig hebt. Het is belangrijk dat je niet op routine blijft drijven, maar op de hoogte wordt gebracht van nieuwe ontwikkelingen.

Het buzzt er al een paar jaar van in de markt, vandaag de dag geldt het motto ‘een leven lang leren’. Ook in de voedingsmiddelenindustrie verandert het speelveld en dus ook de eisen. Eisen die je aan jezelf of aan je medewerkers stelt. We staken ons licht op bij HAS Hogeschool, opleidings- en expertisecentrum in Zuid-Nederland in de sectoren agro, food en leefomgeving. Daar volgen ieder jaar ruim 3700 voltijds-studenten onderwijs, maar er zijn ook veel professionals die een in-company of (online) cursus in Den Bosch of Venlo volgen.

Cursussen dus

Waarom een cursus volgen? Kan je die nieuwe kennis niet gewoon opdoen in je eigen werkomgeving? Natuurlijk wel, maar dan blijf je toch met een beperkte blik kijken. De wereld van de food ontwikkelt zich zo snel, dat je dan zeker dingen mist. Met een cursus krijg je het complete beeld. Die samenhang kan net weer andere en bredere inzichten geven. Ook de kennis en ervaring van de medecursisten is een bonus. Interactie en vragen zijn echt van toegevoegde waarde.

Voor de sector food zijn er cursussen voor technologen, conceptontwikkelaars, marketeers, werktuigbouwkundigen, medewerkers binnendienst en buitendienst, kwaliteitsfunctionarissen of verpakkingsdeskundigen. Gerlinde van Santen (links op de foto bovenaan), adviseur Voedingsmid-delentechnologie en cursusleider bij HAS: “Voor al onze cursussen geldt dat ze worden ontwikkeld vanuit markt­vragen. Dat maakt dat ze altijd relevant en toepasbaar zijn op je werkplek. Of het nu gaat om het verdiepen van specialistische kennis, het omgaan met actualiteiten zoals veranderende wet- en regel­geving of het identificeren van kansen in trends en innovaties. Bijkomend voordeel: je ontwikkelt niet alleen je kennis, maar doordat je met medecursisten uit het vak samenkomt, verbreed je tegelijkertijd je professionele netwerk. Daarnaast spelen we door het ontwikkelen van korte workshops in op actualiteiten. De workshop Zout- en Suikerverlaging is hier een voorbeeld van.”

De kwaliteit
Gerlinde van Santen: “We evalueren alle cursussen en we passen ze regelmatig aan aan de actualiteit. Omdat in de cursussen een gemengd publiek zit, kun je het nooit volledig op maat maken voor iedereen, maar we proberen zoveel mogelijk van de leerwensen van iedereen mee te nemen.”

Francis Grandia: “De feedback van die evaluaties wordt intern besproken met docenten, adviseurs opleidingen en projectmanagers. Mede dankzij het feit dat de HAS een kleine hogeschool is waar in kleine groepen wordt gewerkt, zijn de lijnen kort en kan er waar nodig direct worden geschakeld.

Daarnaast voert Stichting Cedeo periodiek een klanttevredenheidsonderzoek uit onder inkopers van opleidingen en andere HR-diensten, waarbij wordt gekeken naar kwaliteit, continuïteit en klantgerichtheid. Onze bedrijfsopleidingen en maatwerktrajecten scoren goed. Zo goed zelfs dat we een 9,8 kregen bij de meest recente Cedeo-erkenning.”

Minder suiker en zout, en dan?

Over die workshop zout- en suikerverlaging spreken twee ervaringsverhalen van cursisten boekdelen over nut, noodzaak en meerwaarde. Het eerste verhaal is van een producent van smaakmakers. Erik Bongers is marketingmanager bij Scelta Inside en vertelt hoe hij tijdens de workshop de rol van zout in bepaalde toepassingen leerde begrijpen. “Dit bracht ons zeker op weer nieuwe ideeën voor onze eigen productontwikkeling. Een praktisch voorbeeld tijdens de cursusdag is hoe verschillend bepaalde zoetstoffen in verschillende merken peperkoek smaken. De workshop zout- en suiker­verlaging is een mooie workshop met een juiste verhouding tussen praktijk en theorie.”

‘De wereld van de food ont­wikkelt zich zo snel, dat je zeker dingen mist’

De andere cursist die we hier aan het woord laten is Gertjan Verzijl, adviseur en trainer bij SVO Vakopleiding Food Slagerij. “We zien dat het verlagen van zout en suiker belangrijk is voor de gezondheid. Tot hoever kan je gaan hiermee bij je product zonder de kwaliteit, houdbaarheid en smaak te verliezen? Tijdens de workshop kregen we bruikbare tips om de problemen bij zout- en suiker­reductie te ontwijken of op te vangen. De onderwerpen die met name aanspraken waren het opvangen van de smaakverschillen, het proefgedeelte van de workshop en het meedenken van de andere cursisten uit verschillende vakgebieden.”

Productontwikkeling

Een van de andere foodgerelateerde cursussen behelst kennis van onderzoeksmethoden, analysetechnieken en sensoriek, onmisbaar als basis van productontwikkeling. Dit, gecombineerd met kennis over de uiteenlopende functionaliteiten en gedragingen van ingrediënten, leren de deelnemers in de cursus Productontwikkeling & Ingrediënten.

De toepassingsmogelijkheden van grond- en hulpstoffen komen aan bod, daarnaast ook het herkennen en beschrijven ervan met chemische en fysische modellen. De effecten van productsamenstelling, ingrediëntkeuze, proceskeuze en bewaaromstandigheden op de functionele kenmerken van een product worden diepgaand besproken, wat je in staat stelt om een weloverwogen keuze te maken voor een ingrediënt om een bepaalde functionaliteit te bereiken.

Gerlinde: “Niet alleen productontwikkelaars hebben interesse in deze kennis, we hebben ook een verkoper van technische voedingsingrediënten onder de cursisten mogen begroeten.” Tasso Skerletidis werkt als accountmanager bij Contined en vertelde dat hij al wel veel wist over emulgatoren en natuurlijke alternatieven, maar te weinig over de huidige ingrediënten op de markt. “Deze cursus heeft me de onderwerpen geboden die ik nodig had om mijn werkzaamheden beter uit te voeren. Door het uitbreiden van mijn kennis over ingrediënten en productontwikkeling kon ik een betere gesprekspartner worden voor externe productontwikkelaars.”

Verpakkingen

Een andere opleiding is specifiek gericht op het verpakken van producten, een wezenlijk onderdeel in de gehele keten van een product. Een complex proces waarbij goede communicatie onmisbaar is. Naast competenties op het gebied van projectmanagement moet een projectmanager alle elementen begrijpen die aan de orde komen binnen het verpakkingsproces. Leen Boekee is senior projectmanager bij Suiker Unie en vertelt hoe hij deze opleiding heeft ervaren. “Vooral door het samenbrengen van bedrijfsgeoriënteerde deskundigen, waardoor kennis en ervaring gedeeld kan worden, ontstaat er een enthousiaste manier van lesgeven. Een bijzondere enerverende cursus waarbij breed georiënteerd lesgegeven wordt op het gebied van verpakkingen en verpakkingsmaterialen.”

‘Met een cursus krijg je het complete beeld. Die samenhang kan net weer andere en bredere inzichten geven’

Francis Grandia (rechts op de foto), adviseur bedrijfsopleidingen: “In de cursus wisselen theorie en praktijk elkaar af. Met als doel om het verpakkingsproces van het begin tot het eind te kunnen managen. De taal spreken van de verpakkingswereld en welke informatie je moet verzamelen, tot en met de begeleiding van het gehele proces. Terwijl de verschillende experts hun eigen taken uitvoeren.”

Zelf aan de slag?

Voor degene die van al deze verhalen zin heeft gekregen om zijn eigen horizon te verbreden, (heel) binnenkort starten twee nieuwe cursussen. Als eerste de cursus levensmiddelenchemie. Daarin leer je de beginselen van de organische chemie en maak je kennis met de chemische en fysische eigenschappen van koolhydraten, eiwitten en vetten. Dit zijn belangrijke voedingsstoffen en het is dan ook belangrijk om te weten hoe chemische processen een rol kunnen spelen in voedingsmiddelen, tijdens de bereiding, maar ook gedurende de houdbaarheidstermijn.

Als tweede is er dit jaar nog de cursus ideeontwikkeling voor foodconcepten. Door de veranderende leefstijl van consumenten, de toename van allergieën en eetpatroon-gerelateerde ziektes, de groei van internationale concurrentie en de toegenomen aandacht voor duurzaamheid en milieuaspecten moet je voortdurend vernieuwen. In korte tijd leer je in deze cursus hoe je vanuit verschillende invalshoeken tot ideeën voor foodconcepten kunt komen.

De uitdagingen
De veranderingen in de wereld brengen flink wat maatschappelijke uitdagingen in het agrofood- en leefomgevingsdomein met zich mee. Agrofoodbedrijven moeten binnen tien tot vijftien jaar al zoveel mogelijk duurzaam, klimaatneutraal en circulair opereren. Tegelijkertijd moet de internationale voedselproductie omhoog en de voedselveiligheid gegarandeerd worden.

In nutritioneel opzicht moet het voedsel veel gezonder worden. En dat alles tegen een drastisch veranderende achtergrond. De trek naar de steden, het veranderende klimaat, de verouderende agrarische beroepsbevolking, het veranderde krachtenveld in de distributie en ga zo maar door. Ondertussen bieden deze uitdagingen ook veel kansen voor iedereen die zich er bewust van is.

HAS Hogeschool wil haar bijdrage leveren door het opleiden en ontwikkelen van mensen om met de grote uitdagingen van onze maatschappij op het gebied van agro, food en leefomgeving aan de slag te gaan. En meer dan dat: verschil te maken. Een succesvolle bijdrage te leveren aan uitdagingen als voedselzekerheid, de transitie van fossiele naar duurzame energiebronnen, het verbeteren van de bodem, gezond eten, een gezonde leefomgeving, terugdringen van welvaartsziekten en het tegengaan van klimaatverandering.

 

Altijd op de hoogte blijven?