Opboksen tegen de grote spelers

Snackswithbenefits_Margje Pijpker

Als jonge ondernemer is het niet altijd even makkelijk om tegen de grote spelers in de voedingsmiddelenindustrie op te boksen. Maar Margje Pijpker (30) en haar vriend Renco Schipper (30) lukte het met hun plantaardig en duurzaam snackmerk. 

Margje: “SNACKWITHBENEFITS kwam onverwacht op mijn pad. Eten was altijd al mijn grote liefde en toen ik veganistisch ging koken voor vrienden, kwamen de ge­paneerde bloemkoolroosjes voor het eerst op tafel. Een groot succes en het begin van ons eerste product: Cauliflower­power. Mijn vriend Renco was toen nog product­ontwikkelaar en zag dat het aanbod vegetarische en veganistische borrelhappen klein was, maar de vraag erg groot. Daarnaast wilden we altijd al samen ondernemen, dus zijn we in dat gat gesprongen.”

“We doen het anders dan anderen want de wereld moet groener worden. Omdat onze snacks gemaakt zijn van lokale groenten houden we de keten van boer naar frituur zo kort mogelijk. Dat was een uitdaging voor het krokante jasje voor de bloemkoolroosjes. Panko als paneermeel werkt goed, maar dat komt niet uit Nederland. Toen kwamen we op het idee om reststromen van een chipsfabrikant te gebruiken. We hebben de stoute schoenen aangetrokken en boer Henk uit de Hoeksche Waard gebeld en gevraagd of hij reststromen van chips had die wij mochten gebruiken.”

“De snackindustrie is best een lastige om te verduurzamen. Veel fabrikanten zijn niet happig op verander­ing en Nederlanders zijn erg gehecht aan hun kroket en frikandel. Het is best lastig om een echt goede snack te maken voor iedereen, voor zowel de vleesliefhebber als de veganist. Ik ben heel trots dat we in anderhalf jaar tijd bij zoveel horecazaken op het menu zijn gekomen. We staan op het punt om binnen de retail het verschil te maken en in de vriezer bij mensen thuis te belanden met onze producten. Dat voelt echt als een kers op de taart.” 

In EVMI laten we de nieuwe generatie aan het woord. Wat is hun kijk op de toekomst van de voedingsmiddelenindustrie? Welke bijdrage willen zij leveren?

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Gebiedspilot plantaardige eiwitten van start in Altena

Gebiedspilot plantaardige eiwitten van start in Altena

De Noord-Brabantse gemeente Altena is het toneel van de eerste Nederlandse gebiedspilot plantaardige eiwitten. Bij supermarkten, scholen en restaurants worden interventies getest om de lokale bevolking te stimuleren vaker de plantaardige voedselkeuze te maken. Lokale ambassadeurs helpen mee door hun favoriete plantaardige product en receptinspiratie...

Redefine Meat wint Horecava Innovation Award

Redefine Meat wint Horecava Innovation Award

De plantaardige vleesproducent Redefine Meat is de overall winnaar van de Horecava Innovation Award. Tijdens de opening van de Horecava op maandag 9 januari reikte juryvoorzitter Puck Wilbers de verschillende awards uit.

Column: Ook plantaardig?

Column: Ook plantaardig?

Ook FrieslandCampina doet mee aan de energie- en de eiwittransitie. Hoe? Door naast zuivel ook ruimte te maken voor plantaardige producten. Eerder dit jaar kwam FrieslandCampina met een klimaatplan met scherpe doelstellingen voor 2030. Wat betreft de energietransitie zijn de maatregelen drastisch. Uiterlijk 2050 willen wij netto-klimaatneutraal produceren....