Opboksen tegen de grote spelers

30 december 2022 Sanne Wolters

Als jonge ondernemer is het niet altijd even makkelijk om tegen de grote spelers in de voedingsmiddelenindustrie op te boksen. Maar Margje Pijpker (30) en haar vriend Renco Schipper (30) lukte het met hun plantaardig en duurzaam snackmerk. 

Margje: “SNACKWITHBENEFITS kwam onverwacht op mijn pad. Eten was altijd al mijn grote liefde en toen ik veganistisch ging koken voor vrienden, kwamen de ge­paneerde bloemkoolroosjes voor het eerst op tafel. Een groot succes en het begin van ons eerste product: Cauliflower­power. Mijn vriend Renco was toen nog product­ontwikkelaar en zag dat het aanbod vegetarische en veganistische borrelhappen klein was, maar de vraag erg groot. Daarnaast wilden we altijd al samen ondernemen, dus zijn we in dat gat gesprongen.”

“We doen het anders dan anderen want de wereld moet groener worden. Omdat onze snacks gemaakt zijn van lokale groenten houden we de keten van boer naar frituur zo kort mogelijk. Dat was een uitdaging voor het krokante jasje voor de bloemkoolroosjes. Panko als paneermeel werkt goed, maar dat komt niet uit Nederland. Toen kwamen we op het idee om reststromen van een chipsfabrikant te gebruiken. We hebben de stoute schoenen aangetrokken en boer Henk uit de Hoeksche Waard gebeld en gevraagd of hij reststromen van chips had die wij mochten gebruiken.”

“De snackindustrie is best een lastige om te verduurzamen. Veel fabrikanten zijn niet happig op verander­ing en Nederlanders zijn erg gehecht aan hun kroket en frikandel. Het is best lastig om een echt goede snack te maken voor iedereen, voor zowel de vleesliefhebber als de veganist. Ik ben heel trots dat we in anderhalf jaar tijd bij zoveel horecazaken op het menu zijn gekomen. We staan op het punt om binnen de retail het verschil te maken en in de vriezer bij mensen thuis te belanden met onze producten. Dat voelt echt als een kers op de taart.” 

In EVMI laten we de nieuwe generatie aan het woord. Wat is hun kijk op de toekomst van de voedingsmiddelenindustrie? Welke bijdrage willen zij leveren?

Altijd op de hoogte blijven?