Overname Frisia Food door CFG Poultry

Overname Frisia Food

De Friese vleeskuikenslachterij Frisia Food uit Haulerwijk is overgenomen door de pluimveevleesverwerker CFG Poultry uit Nijkerk in Gelderland. Op 1 januari nam Cuparius Capital, de eigenaar van CFG Poultry, alle aandelen van Frisia Food overgenomen. De bedrijven maakten in oktober 2018 al bekend dat zij intensief gingen samenwerken.

Voor de aan Frisia Food toeleverende vleeskuikenhouders verandert er niets volgens Klaas Heijs, die aanblijft als algemeen directeur bij Frisia Food. “Dankzij de samenwerking met CFG zijn we jaarrond verzekerd van afzet in een hoger segment. CFG levert kipproducten aan afnemers als Kentucky Fried Chicken in Nederland en foodservicebedrijven in het buitenland” zegt hij op Pluimveeweb.

Voor de overname was Frisia Food nog afhankelijk van de vrije markt. Het bedrijf had veel last van de concurrentie van Poolse en Oekraïense slachterijen die een veel lagere kostprijs hebben. Door de overname sluit het bedrijf een onrustige periode af en wordt in vol vertrouwen gewerkt aan een stabiele toekomst”, besluit Heijs.

CFG Poultry

Edwin Kuijpers startte 8 jaar geleden met CFG Poultry. Het bedrijf bedient de foodservicemarkt met een breed assortiment van kipproducten, zowel vers als diepvries. Het bedrijf is eigendom van Cuparius Capital waarvan Kuijpers de enige aandeelhouder is.

Frisia Food

Frisia Food begon zo’n 60 jaar geleden onder de naam J. de Vries en Zn. BV. Deze ambachtelijke kippenslachterij groeide in de loop der jaren uit tot een van de grootste slachterijen in Nederland. In 2010 ging het bedrijf verder onder de Frisia Food.

Bron: Vlees+

Lees ook
KFC wil kipnuggets maken met bioprinter

KFC wil kipnuggets maken met bioprinter

De fastfoodketen KFC wil in samenwerking met een Russisch onderzoekslaboratorium eind dit jaar een geprinte kipnugget testen. Het Russische bedrijf ontwikkelt op dit moment een bioprinter die cellen van kippen en plantaardig materiaal gebruikt. Volgens de KFC moeten de kipnuggets eruit zien en smaken als echte kip, maar wel duurzamer zijn dan het origineel.

Nieuwe campagne 'Kip in Nederland' van start

Nieuwe campagne 'Kip in Nederland' van start

De Europese pluimsector is gestart met de nieuwe campagne 'This is our poultry' om kip van Europese oorsprong te promoten. In Nederland gebeurt dit onder de noemer 'Kip in Nederland'.

‘Mobiele moderne kippenstallen brengen ouderwetse risico’s terug’

‘Mobiele moderne kippenstallen brengen ouderwetse risico’s terug’

Consumenten worden er blij van: de kippen die in de wei scharrelen rond mobiele kippenstallen en de biologische scharreleieren die langs de weg te koop zijn. Dat past bij het beeld dat de gemiddelde burger heeft van "ambachtelijk, eerlijk, veilig en fair trade voedsel (omdat geld niet in de zakken van de grootgrutter verdwijnt).