Plantaardige melk van erwten | “We staan op een keerpunt”

wezenberg

Als dochter van een tuinder kreeg Amy Wezenberg (22) op jonge leeftijd al veel mee van de voedsel­wereld. Dat bracht haar tot een studie International Food Business en het ontwikkelen van haar eigen plantaardige ijs. 

Amy: “Momenteel zit ik een jaar in Canada voor mijn studie International Food Business. Tijdens deze opleiding leer je meer over hoe de internationale voedsel­wereld in elkaar zit.

Ik kom uit een agrarische familie, daardoor wist ik al veel van productieprocessen af. Ik leer nu steeds meer over hoe oneerlijk de voedselwereld eigenlijk in elkaar zit. Er is verspilling, een oneerlijke verdeling en een niet-duurzame manier van produceren.

Vooral het milieustuk vind ik erg interessant. Na mijn studie hoop ik als adviseur bij multinationals te kunnen werken om hen te helpen het productieproces te verduurzamen. Daar is de meeste winst te behalen.”

Erwten

“Voor mijn studie heb ik ook zelf een duurzaam product moeten bedenken. Het mocht nog niet bestaan, dat was best een uitdaging. Op internet ontdekte ik dat je van gele erwten plantaardige melk kunt maken. Toen zijn mijn studiegenoot en ik daar ijs van gaan produceren. Met ons ijsmerk Aert hebben we uiteindelijk de Nederlandse voorronde gewonnen van Ecotrophelia, een internationale studentenwedstrijd voor eco-innovatief voedsel. We zijn helaas niet in de prijzen gevallen tijdens de Europese finale, maar ik werd wel uitgenodigd om mee te praten over duurzaamheid tijdens een event van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie. Er werd echt geluisterd naar mijn visie op de voedselproductie, dat was heel gaaf. Mijn ultieme droom is dat ons ijs straks in de supermarkten te vinden is. Maar het is lastig om daaraan te werken als je in het buitenland zit. Dus dat staat nu op een lager pitje.”

‘Ik hoop dat we nu echt stappen kunnen gaan maken’

Lokaal

“Ik hoop dat we nu echt stappen kunnen gaan maken. Bijvoorbeeld in de manier waarop we voedselverpakkingen maken. Dat iets gerecycled kan worden betekent niet per se dat het ook van gerecycled materi­aal is gemaakt, dat kan wel. En we moeten kijken naar de energie waarmee voedsel wordt geproduceerd. Daarnaast wil ik lokaal eten graag promoten, dat is vaak minder milieubelastend dan vegetarisch of veganistisch eten. We worden opgevoed het met idee dat een vegetarisch en veganistisch dieet het beste is voor het milieu. Maar als je kijkt naar waar en hoe dat geproduceerd wordt, dan kun je beter lokaal eten. Het is tijd dat mijn generatie van zich laat horen. Wij kunnen het op dezelfde mani­er blijven doen, maar we kunnen ook iets veranderen. We staan echt op een keerpunt.”

Lees ook
Middelpunt in  plaats van moetje

Middelpunt in plaats van moetje

Plantaardig de norm: de missie van Danielle Mol. Wat begon met een oproep op LinkedIn, groeide uit tot The GreenUp Company. De groeistrateeg helpt bedrijven naar een markt-leiderspositie. “Leveranciers moeten worden uitgedaagd.”

Meatable ontwikkelt hybride kweekvleesproducten in Singapore

Meatable ontwikkelt hybride kweekvleesproducten in Singapore

In Singapore is kweekvleesproducent Meatable een samenwerking aangegaan met Love Handle, een producent van vleesvervangers. Gezamenlijk willen de bedrijven het ‘Future of Meat’-innovatiecentrum opzetten voor de ontwikkeling van hybride (kweek)vleesproducten.

‘The Plant-Based Chicken’ op de Dam

‘The Plant-Based Chicken’ op de Dam

1 november is het World Vegan Day: een dag om de voordelen van een plantaardige levensstijl onder de aandacht te brengen. Om Nederland te inspireren plaatste het plant-based voedingsmerk LikeMeat daarom een eyecatcher op de Dam: een kleurrijk kunstwerk, genaamd ‘The Plant-Based Chicken’.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren