Plus stapt over op 2 sterren rundvlees

Plus kiest voor rundvlees met 2 sterren Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming. Daarmee is het de eerste landelijke retailer in Nederland met een compleet 2 sterren rundvleesassortiment. De retailer gaat vlees verkopen van het ras Blonde d’Aquitaine.

Door de gesloten keten wordt gegarandeerd dat al het 2 sterren rundvlees gecertificeerd is voor dierenwelzijn. Ook is de kwaliteit van het vlees constant en de herkomst inzichtelijk, meldt de retailer.

Plus heeft daarvoor op 21 oktober een convenant getekend met Bief Select en Neco/vandenBogaerde.

Dierenwelzijn

Vleesras Blonde d’Aquitaine komt van oorsprong uit Frankrijk. De kalveren worden op natuurlijke wijze geboren en blijven minimaal 5 maanden bij de moeder.

Vandaaruit worden ze vervoerd naar stierenmesterij Henk Broeders van Bief Select. “Hier verblijven ze in royale stallen met volop stro, frisse lucht en bewegingsvrijheid”, aldus Broeders.

De voeding wordt daar grotendeels zelf verbouwd. “De bespiering, smaak, kleur, malsheid en vetbedekking van het vlees is daardoor optimaal.”

'Verantwoorde keuze'

De stap van Plus om over te gaan naar 2 sterren rundvlees past in het beleid van de retailer om verantwoorde keuzes te maken. “Wij kiezen ervoor om de verantwoorde keuze voor de consument makkelijk te maken.”

Het 2 sterren rundvlees ligt vanaf 3 november in de helft van de Plus-supermarkten. Daarna komt het in fasen in alle Plus-supermarkten te liggen.

De overstap op 2 sterren rundvlees heeft geen gevolgen voor de prijs in de winkel. De verkooprijs blijft namelijk gelijk.

Lees ook:

Beter Leven Week van start (21 oktober 2014)

Plus over op éénsterrenvlees (30 augustus 2012)

Lees ook
Europeaan onderschat eigen impact op milieu

Europeaan onderschat eigen impact op milieu

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig invloed heeft op het milieu. Een groot deel van hen zegt echter wel rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. BEUC onderzocht via een enquête de mening van Europese consumenten...

LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

De LTO liet de houding van consumenten ten aanzien van duurzaamheid onderzoeken. Hieruit blijkt dat een groot deel van de consumenten aangeeft duurzaam te willen consumeren. Een veel kleiner deel lijkt dit ook daadwerkelijk te doen. De LTO geeft aan dat verduurzamingsbeleid zich niet alleen op de agrarische sector moet richten.

Kweekvis duurzamer dan gedacht volgens nieuwe FIFO-methode

Kweekvis duurzamer dan gedacht volgens nieuwe FIFO-methode

Wetenschapper Björn Kok ontwikkelde een nieuwe methode om te berekenen hoeveel kilo wilde vis nodig is voor één kilo kweekvis. Hieruit komt het beeld naar voren dat kweekvis duurzamer is dan gedacht.