Questionmark lanceert nieuwe app duurzaamheid

9 april 2014

AMSTERDAM - Questionmark lanceert een nieuwe gratis app en website, die inzicht geven in de wijze waarop producten worden gemaakt en wat de invloed is op mens, dier en milieu. Van 22.000 producten zijn de duurzaamheidskenmerken vastgelegd.

De eerste 22.000 producten die Questionmark heeft onderzocht zijn vlees, vleesvervangers, eieren, melk, yoghurt, kaas, boter, kwark en toetjes. Ook pindakaas en meer dan 1000 chocoladeproducten zijn toegevoegd, zoals repen, candybars, hagelslag en chocolademelk. Questionmark heeft deze producten in 19 supermarktketens onderzocht.

Mensenrechten

 

Door de producten te scannen met de app of ze op te zoeken op de website, zien consumenten in één oogopslag hoe de producten scoren op het gebied van volksgezondheid, milieu, mensenrechten en dierenwelzijn. "Zo kunnen consumenten bijvoorbeeld bij het kopen van een stukje biefstuk achterhalen of er regenwoud voor is gekapt. Of kunnen zij direct zien of de hazelnoten die in een chocoladereep zitten, door kinderhanden zijn geplukt. Een score per product en een lijst met alternatieven maakt het hen gemakkelijk een bewustere keuze te maken", aldus Questionmark.

Consumenten kunnen het melden als een ze een product in de onderzochte categorieën tegenkomen, dat niet in de lijst staat. Questionmark stelt het product dan toe te voegen. 

Onafhankelijk

Questionmark stelt een neutrale en onafhankelijke organisatie organisatie te zijn die  wetenschappelijk geaccepteerde standaarden gebruikt. "Die informatie wordt op objectieve wijze beoordeeld met de input van deskundigen uit de wetenschap, bedrijfsleven en van maatschappelijke organisaties."

Questionmark is in 2012 opgericht en is mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Droomfonds van de Nationale Postcode Loterij.

Er waren al enkele andere apps op de markt, zowel met informatie over duurzaamheid, als met info over allergenen en voedingswaarde .

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?