RCC: dikbilvlees niet ‘diervriendelijk’

Het Belgische Arden’beef mag het contrafiletvlees van dikbilkoeien op haar verpakkingen niet aanprijzen met ‘diervriendelijk’ en ‘puur natuur’. Dat is misleidend, oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC). Het vlees wordt verkocht bij de Makro in Amsterdam.

Wakker Dier was naar de RCC gestapt met een klacht over vlees van het merk Arden’beef. Het bedrijf meldt op de verpakking onder meer ‘gegarandeerde kwaliteit – diervriendelijk – vrije uitloop – puur natuur’.

'Genetische afwijking'

Wakker Dier stelde in de klacht dat dikbilrunderen mede geselecteerd worden op extreme bespiering en dat een genetische afwijking wordt gebruikt ten behoeve van vleesproductie. Dit leidt bij het ras tot welzijnsproblemen, zoals een onderontwikkeld hart-/longsysteem, en keizersneden omdat natuurlijke bevalling niet tot nauwelijks mogelijk is.

Vanwege het ongerief dat genetische afwijkingen en routinematige keizersneden veroorzaken, kan het vlees toch onmogelijk ‘diervriendelijk’ en ‘puur natuur’ worden genoemd, vond Wakker Dier.

Oordeel RCC

De RCC oordeelt dat Arden’beef de termen ‘diervriendelijk’ en ‘puur natuur’ onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt. Zo is ‘onvoldoende gemotiveerd weersproken’ dat dikbilrunderen ongerief hebben door gezondheidsproblemen. De Commissie acht de reclame-uiting dan ook in strijd met artikel 7 NRC, waardoor de verpakking dus de consument misleidt.

Normaal gesproken leidt een oordeel van de RCC tot een aanpassing van de verpakking, zodat consumenten niet meer worden misleid. Wakker Dier wil echter dat de Makro een stap verder gaat, en helemaal stopt met de verkoop van vlees van dikbilrassen.

"Door dikbilvlees te verkopen, werkt de Makro mee aan het te ver doorfokken van dieren”, vindt Wakker Dier. "Nederland heeft voldoende vleesrunderen rondlopen buiten in de wei, die wel in aanmerking komen voor het Beter Leven keurmerk."

Lees ook:

   
Lees ook
Debat over eiwitbalans in COV Meat Café

Debat over eiwitbalans in COV Meat Café

Tijdens het jaarlijkse COV Meat Café op 3 november spraken vijftig genodigden uit agri en food over de ideale eiwitbalans. De debatteerden over vragen als: Wie is waarvoor verantwoordelijk? Welke rol speelt de prijs bij de consument? Kun je vlees en vervangers wel met elkaar vergelijken?

Nederlandse consument blijft vlees eten

Nederlandse consument blijft vlees eten

In 2021 verbruikte de Nederlandse bevolking 76,1 kg vlees. Een kleine stijging ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit onderzoek naar het Nederlandse vleesverbruik van Wageningen Economic Resource in opdracht van Wakker Dier.

Vleessector lanceert Nederland Vleesland

Vleessector lanceert Nederland Vleesland

Op 1 september lanceren de samenwerkende organisaties uit de vleesketen de website Nederland Vleesland. Met deze nieuwe website wil de branche de feiten en het eerlijke verhaal over vlees en de vleessector vertellen.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren