Sodexo verzorgt duurzaam eten met *Origo

EVMI_Sodexo_Origo

De consument wil weten wat er op zijn of haar bord ligt. Waar komen de ingrediënten vandaan? Zijn deze duurzaam geproduceerd? Daarom introduceert Sodexo de service *Origo in Nederland. Bij deze service gaat het om duurzame gerechten gemaakt van lokale en seizoensgebonden ingrediënten. Volgens Sophie Ottes, Service Developer bij het Food Platform van Sodexo, is *Origo al jaren een hit in Engeland. Ze gelooft dat *Origo ook in Nederland een succes wordt.

*Origo

De naam *Origo komt van ‘origin’, herkomst. De gerechten worden dan ook bereid met ingrediënten van lokale oorsprong. Ottes vertelt: “Zo hebben we recepturen met scarmoza en mozzarella van Buffelfarm Kelder BV uit Radewijk en de makreel en Schotse zalm worden gerookt door Frank’s Smoke House in Amsterdam. Zuivels in Heiloo maakt Bergens Blonde, een smeuïge witschimmelkaas. Door de lokaliteit verschilt het per locatie welke ingrediënten er worden gebruikt. Daarnaast werken we zo veel mogelijk met vrije-uitloopeieren en vlees, vis en gevogelte met een duurzaamheidslabel. Melk is per definitie Nederlandse weidemelk en we kiezen waar het kan voor biologisch.”

Seizoensgebonden

Naast lokale ingrediënten zijn de gerechten ook seizoensgebonden. Dus geen aardbeien in de winter maar wel knolgroenten en kolen. Ook worden er vergeten groenten,  zoals raapstelen, lamsoor en meiraap, gebruikt. Ook nieuwe dingen doen met bekende producten, zoals ‘spaghetti’ gemaakt van courgette, past binnen *Origo.

Duurzaamheid

Bij de service hoort ook Meat Less Monday. Die dag wordt er geen vlees geserveerd, tenzij een gast er specifiek naar vraagt. Bij *Origo worden zo veel mogelijk producten met een duurzaamheidslabel gebruikt, zoals MSC en ASC voor vis en het Beter Leven keurmerk voor vlees en gevogelte.

Voedselverspilling

Met *Origo werkt Sodexo ook aan het verminderen van afval en tegengaan van voedselverspilling. Restingrediënten worden niet zomaar weggegooid. Fruit gaat bijvoorbeeld in smoothies en van overgebleven brood worden croutons gemaakt. Ook is er aandacht voor afvalbeperking. Met de ‘Take One’ servettendispenser, pakt een gast automatisch maar één servet in plaats van een stapeltje. De servetten zijn bovendien gemaakt van gerecycled papier. Oude frituurolie wordt opgehaald en verwerkt tot biobrandstof. Tot slot is er de deelname aan de WasteLESS Week die meerdere keren per jaar plaatsvindt.

Sodexo

Sodexo werd opgericht in 1966 en is wereldwijd leider in services die de 'Quality of Life’ bevorderen. Het bedrijf is met 427.000 medewerkers actief in 80 landen.  Sodexo verzorgt in Nederland het volledige scala aan facilitaire diensten, waaronder cateringservices, voor het bedrijfsleven, industrie, overheidsdiensten, ziekenhuizen, zorginstellingen, hogescholen, universiteiten en offshore-installaties.

 
Lees ook
Geen verwarring meer over de houdbaarheid

Geen verwarring meer over de houdbaarheid

Nooit meer verwarring tussen ‘houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot’ en daardoor de helft minder voedselverspilling. Dat is het doel van een nieuw anti-verspillingspact dat is ondertekend door meer dan 40 bedrijven in Frankrijk. Initiatiefnemer Too Good To Go wist onder meer grootmachten als Nestlé, Danone en Intermarché over de streep te trekken.

Foodvakdag: nieuw vakevenement van EVMI voor retailers in food

Foodvakdag: nieuw vakevenement van EVMI voor retailers in food

Hoe blijf je met je winkel winstgevend? Hoe haal je het beste uit je personeel? Over 4 jaar ga ik met pensioen, hoe regel ik mijn bedrijfsovername? Hoe kan ik slim inkopen? Wat is het beste kassasysteem? Vragen waar foodretailers allemaal mee te maken krijgen. Alea Publishers organiseert op maandag 8 juni de Foodvakdag, een nieuw overkoepeld vakevenement...

Consumenten verspillen twee keer zo veel voedsel als gedacht

Consumenten verspillen twee keer zo veel voedsel als gedacht

De wereldwijde verspilling van voedsel door consumenten is mogelijk twee keer zo groot als tot nu toe werd aangenomen. Dat berekenen onderzoekers van Wageningen Economic Research. Breed gebruikte schattingen houden geen rekening met de effecten van rijkdom op het gedrag van de consument en rijke consumenten verspillen meer voedsel. Organisaties als...