Sodexo verzorgt duurzaam eten met *Origo

EVMI_Sodexo_Origo

De consument wil weten wat er op zijn of haar bord ligt. Waar komen de ingrediënten vandaan? Zijn deze duurzaam geproduceerd? Daarom introduceert Sodexo de service *Origo in Nederland. Bij deze service gaat het om duurzame gerechten gemaakt van lokale en seizoensgebonden ingrediënten. Volgens Sophie Ottes, Service Developer bij het Food Platform van Sodexo, is *Origo al jaren een hit in Engeland. Ze gelooft dat *Origo ook in Nederland een succes wordt.

*Origo

De naam *Origo komt van ‘origin’, herkomst. De gerechten worden dan ook bereid met ingrediënten van lokale oorsprong. Ottes vertelt: “Zo hebben we recepturen met scarmoza en mozzarella van Buffelfarm Kelder BV uit Radewijk en de makreel en Schotse zalm worden gerookt door Frank’s Smoke House in Amsterdam. Zuivels in Heiloo maakt Bergens Blonde, een smeuïge witschimmelkaas. Door de lokaliteit verschilt het per locatie welke ingrediënten er worden gebruikt. Daarnaast werken we zo veel mogelijk met vrije-uitloopeieren en vlees, vis en gevogelte met een duurzaamheidslabel. Melk is per definitie Nederlandse weidemelk en we kiezen waar het kan voor biologisch.”

Seizoensgebonden

Naast lokale ingrediënten zijn de gerechten ook seizoensgebonden. Dus geen aardbeien in de winter maar wel knolgroenten en kolen. Ook worden er vergeten groenten,  zoals raapstelen, lamsoor en meiraap, gebruikt. Ook nieuwe dingen doen met bekende producten, zoals ‘spaghetti’ gemaakt van courgette, past binnen *Origo.

Duurzaamheid

Bij de service hoort ook Meat Less Monday. Die dag wordt er geen vlees geserveerd, tenzij een gast er specifiek naar vraagt. Bij *Origo worden zo veel mogelijk producten met een duurzaamheidslabel gebruikt, zoals MSC en ASC voor vis en het Beter Leven keurmerk voor vlees en gevogelte.

Voedselverspilling

Met *Origo werkt Sodexo ook aan het verminderen van afval en tegengaan van voedselverspilling. Restingrediënten worden niet zomaar weggegooid. Fruit gaat bijvoorbeeld in smoothies en van overgebleven brood worden croutons gemaakt. Ook is er aandacht voor afvalbeperking. Met de ‘Take One’ servettendispenser, pakt een gast automatisch maar één servet in plaats van een stapeltje. De servetten zijn bovendien gemaakt van gerecycled papier. Oude frituurolie wordt opgehaald en verwerkt tot biobrandstof. Tot slot is er de deelname aan de WasteLESS Week die meerdere keren per jaar plaatsvindt.

Sodexo

Sodexo werd opgericht in 1966 en is wereldwijd leider in services die de 'Quality of Life’ bevorderen. Het bedrijf is met 427.000 medewerkers actief in 80 landen.  Sodexo verzorgt in Nederland het volledige scala aan facilitaire diensten, waaronder cateringservices, voor het bedrijfsleven, industrie, overheidsdiensten, ziekenhuizen, zorginstellingen, hogescholen, universiteiten en offshore-installaties.

 
Lees ook
KIDV publiceert factsheet over drankenkartons

KIDV publiceert factsheet over drankenkartons

Kennisinstituut Duurzaam Verpakken heeft een factsheet over drankenkartons gepubliceerd, met informatie over de inzameling, sortering en recycling van deze verpakkingen en welke duurzaamheidsaspecten daarbij een rol spelen. In deze factsheet wordt uitgelegd waarom drankenkartons volgende de KIDV de kwalificatie ‘redelijke recyclebaar’ hebben en wat...

België lanceert open call Circulaire Voedselketen

België lanceert open call Circulaire Voedselketen

Vlaanderen heeft de ambitie om tegen 2025 30% van de voedselverspilling te voorkomen of om deze te verwerken tot hoogwaardigere voedselproducten of veevoer. Eén van de manieren waarop Vlaanderen dit wil bereiken is door het bevorderen van de circulaire voedselketen.

Eén op de drie Nederlanders gooit gemiddeld 5 à 15 euro per week aan eten weg

Eén op de drie Nederlanders gooit gemiddeld 5 à 15 euro per week aan eten weg

Een goed gevulde koelkast is fors duurder dan een jaar geleden. We zoeken naar manieren om geld te besparen, zoals slimmer inkopen doen en het tegengaan van voedselverspilling. Toch gooit maar liefst driekwart van de Nederlanders (76%) nog wel eens voedsel weg, blijkt uit onderzoek* van maaltijdboxleverancier HelloFresh. Eén op de drie (38%) weet daarbij...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren