Staatssecretaris Blokhuis keurt voedselkeuzelogo Coca-Cola af

Coca-Cola frisdrank

Coca-Cola voerde begin deze maand zijn eigen voedselkeuzelogo in, gebaseerd op het Evolved Nutrition Label. Staatssecretaris Paul Blokhuis betreurt het initiatief en noemt het gebruik van het logo voor één product(groep) “per definitie geen goed idee”.

 Het etiket van Coca-Cola lijkt op het ‘verkeerslichtsysteem’ dat wordt gebruikt in Groot-Brittannië en Ierland. In dit systeem worden voedingswaarden (suiker, vet, verzadigd vet en zout) per 100 ml gecategoriseerd in de kleuren rood (hoog), oranje (gemiddeld) of groen (laag). Op deze manier zouden consumenten makkelijker gezonde keuzes kunnen maken.

Kritiek

Toen Coca-Cola haar eigen voedselkeuzelogo begin februari introduceerde op haar producten, kwam er al kritiek vanuit foodwatch, maar nu reageert ook de staatssecretaris. De kritiek op het systeem is dat alle voedingswaarden apart worden gescoord. Omdat frisdrank niet vet of zout is, scoort het in drie van de vier categorieën groen, terwijl het product met zo’n 11 gram suiker per 100 milliliter niet bepaald gezond is. Staatssecretaris Blokhuis zegt hierover: “Het is belangrijk dat een logo begrijpelijk en niet misleidend is voor de consument. Dit logo specifiek op frisdranken geeft een vertekend beeld omdat op de betreffende suikerhoudende frisdrank veel groene kleuren te zien zijn.”

Evolved Nutrition Label

Het zogenoemde Evolved Nutrition Label is een initiatief van de 5 food multinationals Nestlé, Unilever, Coca-Cola, PepsiCo en Mondelez. Omdat er veel kritiek kwam, zowel vanuit de politiek als in de media, werd eind vorig jaar bekend dat zij de stekker uit het project trokken. De bedrijven gaven aan dat zij wel zouden doorgaan met het testen van het label op drankenverpakkingen.

Onafhankelijk voedselkeuzelogo

In het Nationaal Preventieakkoord is afgesproken dat er uiterlijk in 2020 een nieuw, breed gedragen, voedselkeuzelogo moet zijn. Over de stand van zaken rondom dit onafhankelijke logo zegt de staatssecretaris het volgende: “Ik ben in overleg met belanghebbenden zoals de Consumentenbond, gezondheidsfondsen, levensmiddelenindustrie, supermarkten, horeca en catering. Daarnaast benut ik de expertise van het RIVM en het Voedingscentrum. In dit overleg bereiden we het consumentenonderzoek voor. Nadat het resultaat van het consumentenonderzoek beschikbaar is, besluit ik over het nieuwe voedselkeuzelogo. Ik verwacht voor het einde van dit jaar deze keuze te kunnen maken.”

Lees ook
Grote bedrijven openbaren hun ‘plastic footprint’

Grote bedrijven openbaren hun ‘plastic footprint’

Coca-Cola produceerde in 2017 3 miljoen ton plastic. Dat bedrijf en een aantal andere grootverbruikers van plastic verpakkingen voor de consumentenmarkt gaven openheid van zaken aan de Ellen MacArthur Foundation. Coca-Cola maakt, volgens The Guardian, een vijfde van de plastic PET-flessen ter wereld. Per minuut rollen er 200.000 PET-flesjes...

Multinationals zetten in op circulair melkboerconcept 'Loop'

Multinationals zetten in op circulair melkboerconcept 'Loop'

Winkelen, ontvangen, genieten, ophalen, reinigen, navullen en hergebruiken. Dat is het mantra van het nieuwe initiatief ‘Loop’, waar multinationals als Nestlé, Unilever, Mondelez, en Danone zich al bij hebben aangesloten. Consumenten krijgen verpakkingen in bruikleen en sturen deze terug wanneer het product op is. Loop is een...

BEUC: voedingsprofielen na 10 jaar nog steeds niet ingevoerd

BEUC: voedingsprofielen na 10 jaar nog steeds niet ingevoerd

Afgelopen zaterdag was het 10 jaar geleden dat de Europese Commissie voedingsprofielen zou publiceren om misleidende gezondheidsclaims op voedingsmiddelen aan te pakken. Vandaag de dag wachten we nog steeds op de invoering van dit systeem. Europese consumentenorganisatie BEUC laat van zich horen. In 2006 heeft de EU een wet ondertekend die de invoering...