Unilever neemt de Vegetarische Slager over

Overname Vegetarische Slager en Unilever

Unilever en de Vegetarische Slager gaan samen verder. De overname past binnen de strategie van Unilever om het portfolio van plantaardige voedingsmiddelen uit te breiden en in te spelen op de groeiende consumententrend om minder vlees te eten. Ook voor de Vegetarische Slager past de overname in de groeiambitie. Oprichter Jaap Korteweg verwacht dat het internationale netwerk van Unilever daarbij gaat helpen.

De Vegetarische Slager

Korteweg, die ook na de overname betrokken blijft bij de Vegetarische Slager, richtte zijn bedrijf in 2007 op om lekker vlees te produceren waar geen dieren voor nodig zijn. De producten liggen inmiddels bij ruim 4.000 verkooppunten in 17 landen. Voor De Vegetarische Slager komt de overname op het juiste moment. Korteweg: "We willen de volgende stap nemen, wereldwijd gaan. Onze missie is om plantaardig vleesch de standaard te maken. Het is geweldig dat deze ambities met Unilever in een stroomversnelling komen."

De twee bedrijven werken al sinds 2016 samen. Toen brachten ze de ‘Vegetarische Gehacktballetjes in pinda- en tomatensaus’ in co-branding onder het merk Unox op de markt.

Vegetarische producten

Voor Unilever betekent de overname een uitbreiding van het portfolio vegetarische producten. Momenteel heeft het bedrijf in Europa zo'n 700 producten met het vegetarische keurmerk op de markt. In Nederland zijn dit onder andere producten van Unox, Knorr, Hellman's, Conimex en Ben&Jerry's.

Nitin Paranjpe, President Foods & Refreshment Unilever: "Wij zien dat onze ‘brands with a purpose’ harder groeien, beter aansluiten bij wat consumenten willen en zorgen voor maatschappelijke impact. De Vegetarische Slager heeft een duidelijke missie, veel trouwe ambassadeurs en een sterke positie in de markt en op social media. Met deze samenwerking laten we het merk De Vegetarische Slager en zijn missie wereldwijd groeien en versnellen we tevens onze strategische koers richting meer plantaardig eten."

De overname

De overname betreft de fabriek in Breda, de marketing & sales organisatie in Utrecht en het restaurant in Den Haag. De 90 werknemers van De Vegetarische Slager blijven allemaal in dienst. Naar verwachting is de overname nog voor het einde van 2018 afgerond. De bedrijven maken geen financiële details bekend.

Lees ook
Markt voor vleesvervangers groeit komende jaren met 10 procent

Markt voor vleesvervangers groeit komende jaren met 10 procent

ABN Amro voorspelt dat de markt voor vleesvervangers in 2019 en 2020 met tien procent stijgt. Dit heeft volgens het rapport twee oorzaken: het groeiend aantal producenten en de toegenomen interesse van consumenten. Groter aanbod Het rapport verklaart de stijging aan de ene kant met het aantal grote producenten in deze markt zijn gestapt. Waar de markt...

Mérieux Nutrisciences breidt uit in Duitsland

Mérieux Nutrisciences breidt uit in Duitsland

Mérieux Nutrisciences neemt het Duitse Institut Kirchhoff Berlin over. Dat kondigde het bedrijf deze week aan. Institut Kirchhoff voert chemisch, fysisch, moleculair biologisch en microbiologisch onderzoek uit voor de voedingsmiddelenindustrie. Met de overname van Institut Kirchhoff Berlin breidt het Franse Mérieux zich verder uit op...

Plantaardige Beyond Burger te koop bij AH

Plantaardige Beyond Burger te koop bij AH

Eerder deze week maakte het Amerikaanse bedrijf Beyond Meat bekend dat zijn net echte vleesloze hamburgers op het vasteland van Europa als eerste in de Belgische winkels van Delhaize en Albert Heijn te vinden zijn. Nederland blijft niet achter. Vanaf volgende week is de burger ook bij de Nederlandse Albert Heijns te koop. Ik proefde de burger...