Unilever neemt de Vegetarische Slager over

Overname Vegetarische Slager en Unilever

Unilever en de Vegetarische Slager gaan samen verder. De overname past binnen de strategie van Unilever om het portfolio van plantaardige voedingsmiddelen uit te breiden en in te spelen op de groeiende consumententrend om minder vlees te eten. Ook voor de Vegetarische Slager past de overname in de groeiambitie. Oprichter Jaap Korteweg verwacht dat het internationale netwerk van Unilever daarbij gaat helpen.

De Vegetarische Slager

Korteweg, die ook na de overname betrokken blijft bij de Vegetarische Slager, richtte zijn bedrijf in 2007 op om lekker vlees te produceren waar geen dieren voor nodig zijn. De producten liggen inmiddels bij ruim 4.000 verkooppunten in 17 landen. Voor De Vegetarische Slager komt de overname op het juiste moment. Korteweg: "We willen de volgende stap nemen, wereldwijd gaan. Onze missie is om plantaardig vleesch de standaard te maken. Het is geweldig dat deze ambities met Unilever in een stroomversnelling komen."

De twee bedrijven werken al sinds 2016 samen. Toen brachten ze de ‘Vegetarische Gehacktballetjes in pinda- en tomatensaus’ in co-branding onder het merk Unox op de markt.

Vegetarische producten

Voor Unilever betekent de overname een uitbreiding van het portfolio vegetarische producten. Momenteel heeft het bedrijf in Europa zo'n 700 producten met het vegetarische keurmerk op de markt. In Nederland zijn dit onder andere producten van Unox, Knorr, Hellman's, Conimex en Ben&Jerry's.

Nitin Paranjpe, President Foods & Refreshment Unilever: "Wij zien dat onze ‘brands with a purpose’ harder groeien, beter aansluiten bij wat consumenten willen en zorgen voor maatschappelijke impact. De Vegetarische Slager heeft een duidelijke missie, veel trouwe ambassadeurs en een sterke positie in de markt en op social media. Met deze samenwerking laten we het merk De Vegetarische Slager en zijn missie wereldwijd groeien en versnellen we tevens onze strategische koers richting meer plantaardig eten."

De overname

De overname betreft de fabriek in Breda, de marketing & sales organisatie in Utrecht en het restaurant in Den Haag. De 90 werknemers van De Vegetarische Slager blijven allemaal in dienst. Naar verwachting is de overname nog voor het einde van 2018 afgerond. De bedrijven maken geen financiële details bekend.

Lees ook
Nestlé haalt vleesvervangers van Britse schappen

Nestlé haalt vleesvervangers van Britse schappen

Nestlé heeft bevestigd dat het bedrijf het vega-merk Garden Gourmet niet meer zal verkopen in Britse supermarkten. Eerder deze maand werd dat assortiment nog uitgebreid met de zogeheten ‘Incredible Burger’. Nestlé begon een jaar geleden met het uitrollen van Garden Gourmet in Groot-Brittannië. Het van oorsprong Israëlische...

Nederlandse producent komt met plantaardige zalmfilet

Nederlandse producent komt met plantaardige zalmfilet

Je kunt eindelijk je moorddadige zalmfiletje vervangen door een duurzamere variant gemaakt van soja. De Nederlandse producent van plantaardig voedsel SoFine introduceert de SoFish Fillets Salmon Style. SoFine wil hiermee een duurzaam en vegetarisch alternatief bieden voor zalm. Dierlijke eiwitten zijn uit, en dus zien we de ene na de andere vleesvervanger...

Ferrero neemt koekjesafdeling van Kellogg over

Ferrero neemt koekjesafdeling van Kellogg over

Ferrero, producent van onder meer Nutella, staat op het punt de koekjesdivisie van Kellogg over te nemen. Nieuwssite CNBC meldt dat de deal bijna rond is. Ferrero betaalt 1,3 miljard dollar aan Kellogg voor de overname. De merken die ter overname werden aangeboden zijn Keebler, Famous Amos, en fruitsnack-merken. Kellogg gaat zich na de verkoop...