Verzetten vleesvervangers de bakens?

evmi-korteweg_jaap

Jaap Korteweg, De Vegetarische Slager, neemt zijn toehoorders tijdens de dinner-meeting van het Ingredients For Food Innovators-netwerk op donderdag 12 april mee in de wereld en vooral de toekomst van de vleesvervangers. Hier alvast een voorproefje van zijn verhaal.

Hoe ziet ons voedsel er over tien jaar uit – als we kijken naar de eiwit-transitie?

Jaap Korteweg: “Ongeveer vijf jaar geleden heb ik gezegd dat het vijftien jaar zal duren om twintig procent van de vleesconsumptie te vervangen door plantaardig vlees. Op dat moment staan we op een kantelpunt. Er is dan veel meer aanbod van en veel meer bekendheid met plantaardig vlees. Mijn verwachting is dat we dan in de daarop volgende vijftien jaar in staat moeten zijn om tachtig procent van het dierlijke vlees te vervangen door plantaardig vlees. In dit laatste scenario zullen grote samenwerkingsverbanden tussen bedrijven ontstaan die hier invulling aan gaan geven.”

Welk aandeel heeft De Vegetarische Slager hierin?

“Een zo groot mogelijk aandeel. Ik ben geen voorstander van targets, aangezien deze beklemmend kunnen werken. We groeien sowieso vijftig procent per jaar en de kunst is om dat zo goed mogelijk te doen en oog te hebben voor kansen in de markt. Ik vind het belangrijk dat we met een gemotiveerd team de kansen zo goed mogelijk benutten. Met een succesvolle aanjagersrol ben ik al heel tevreden.”

Op welke wijze kunnen food ingredients-producenten aan deze ontwikkelingen bijdragen?

“Door ingrediënten te ontwikkelen die aansluiten op deze snel groter wordende markt. Bijvoorbeeld door sojaeiwit-concentraten te produceren van in Europe geteelde soja en deze hier – hexaanvrij (biologisch) – te verwerken. Lokale winning, lokale verwerking.”

Binnen haar jaarprogramma van netwerkbijeenkomsten en Masterclasses organiseert het IFFI drie dinner-meetings voor leden en niet-leden. Deze editie van 12 april draait om vleesvervangers – waar staan we nu en wat ligt er in het verschiet? Plantaardige proteïnes lijken de toekomst van food in belangrijke mate te bepalen, zeker als het gaat om het vervangen van vlees in ons dagelijkse kostje. Een belangrijk onderwerp dus voor ingrediëntenproducenten en daarmee voor het IFFI-netwerk. Kijk voor het programma en om u aan te melden op de IFFI website.

Lees ook
Een op vier consumenten vindt namen voor vleesvervangers misleidend

Een op vier consumenten vindt namen voor vleesvervangers misleidend

In het schap voor vleesvervangers vind je onder andere vegetarische schnitzels, burgers, gehaktballen, kipstukjes en nog veel meer producten met een naam die lijkt op hun dierlijke voorbeeld. Uit een enquête blijkt dat 1 op de 4 consumenten vindt dat dit anders moet. Veel vleesvervangers dragen een vlees-gerelateerde naam, maar uit een enquête...

Vegavlees gemiddeld bijna 3x duurder dan vlees

Vegavlees gemiddeld bijna 3x duurder dan vlees

De Volkskrant kopte vorige week “Vleesvervangers zijn peperduur. Maar waarom?” Uit de steekproef van Varkens in Nood bleek dat vegavlees gemiddeld 2,6 keer zo duur is als vlees. Dit verschil lijkt voort te komen uit hoge ontwikkelingskosten en kleinschalige productie. Vlees wordt vaak gezien als een luxe-product, en door vegetarisch te...

Bloederige vegaburger komt naar Europa

Bloederige vegaburger komt naar Europa

De plantaardige Moving Mountains burger die ‘sist, ruikt, bloedt en smaakt als echt vlees’ probeert de Europese markt te bestormen. De Britse producent is net voor de Brexit een samenwerking aangegaan met een van de grootste vleesbedrijven in Europa, Jan Zandbergen. De Moving Mountains Burger is de volgende vleesvervanger die een duit in...