Verzetten vleesvervangers de bakens?

evmi-korteweg_jaap

Jaap Korteweg, De Vegetarische Slager, neemt zijn toehoorders tijdens de dinner-meeting van het Ingredients For Food Innovators-netwerk op donderdag 12 april mee in de wereld en vooral de toekomst van de vleesvervangers. Hier alvast een voorproefje van zijn verhaal.

Hoe ziet ons voedsel er over tien jaar uit – als we kijken naar de eiwit-transitie?

Jaap Korteweg: “Ongeveer vijf jaar geleden heb ik gezegd dat het vijftien jaar zal duren om twintig procent van de vleesconsumptie te vervangen door plantaardig vlees. Op dat moment staan we op een kantelpunt. Er is dan veel meer aanbod van en veel meer bekendheid met plantaardig vlees. Mijn verwachting is dat we dan in de daarop volgende vijftien jaar in staat moeten zijn om tachtig procent van het dierlijke vlees te vervangen door plantaardig vlees. In dit laatste scenario zullen grote samenwerkingsverbanden tussen bedrijven ontstaan die hier invulling aan gaan geven.”

Welk aandeel heeft De Vegetarische Slager hierin?

“Een zo groot mogelijk aandeel. Ik ben geen voorstander van targets, aangezien deze beklemmend kunnen werken. We groeien sowieso vijftig procent per jaar en de kunst is om dat zo goed mogelijk te doen en oog te hebben voor kansen in de markt. Ik vind het belangrijk dat we met een gemotiveerd team de kansen zo goed mogelijk benutten. Met een succesvolle aanjagersrol ben ik al heel tevreden.”

Op welke wijze kunnen food ingredients-producenten aan deze ontwikkelingen bijdragen?

“Door ingrediënten te ontwikkelen die aansluiten op deze snel groter wordende markt. Bijvoorbeeld door sojaeiwit-concentraten te produceren van in Europe geteelde soja en deze hier – hexaanvrij (biologisch) – te verwerken. Lokale winning, lokale verwerking.”

Binnen haar jaarprogramma van netwerkbijeenkomsten en Masterclasses organiseert het IFFI drie dinner-meetings voor leden en niet-leden. Deze editie van 12 april draait om vleesvervangers – waar staan we nu en wat ligt er in het verschiet? Plantaardige proteïnes lijken de toekomst van food in belangrijke mate te bepalen, zeker als het gaat om het vervangen van vlees in ons dagelijkse kostje. Een belangrijk onderwerp dus voor ingrediëntenproducenten en daarmee voor het IFFI-netwerk. Kijk voor het programma en om u aan te melden op de IFFI website.

Lees ook
Innoveren met millennials in de foodsector

Innoveren met millennials in de foodsector

Innoveren met millennials in de foodsector. Dat is het thema van het Young IFFI event dat Ingredients For Food Innovators op 1 november 2018 organiseert. Een bijeenkomst waarbij jong talent en ervaren IFFI-leden met elkaar aan de slag gaan. Met ondersteuning van Aart Bontekoning & het Generatietheater wordt al doende verkend hoe de natuurlijke innovatiekracht...

IFFI Masterclass: marketing en sales in de voedingsmiddelenindustrie

IFFI Masterclass: marketing en sales in de voedingsmiddelenindustrie

Ingredients For Food Innovators organiseert van 7 tot 9 november een masterclass Industrial Marketing & Sales 2.0. Een must voor iedere professional die te maken heeft met het op de markt brengen en verkopen van ingrediënten, halffabricaten en industriële eindproducten binnen de levensmiddelenindustrie. Drie keer per jaar organiseert het IFFI netwerk...

Young IFFI Event: de kracht van generatiediversiteit

Young IFFI Event: de kracht van generatiediversiteit

Ingredients For Food Innovators organiseert op 1 november 2018 het Young IFFI Event, een bijeenkomst gericht op jong talent dat volgend jaar afstudeert en de ingrediëntenindustrie instroomt. Het dagprogramma biedt laatstejaars die afstuderen in de richtingen marketing, voedseltechnologie en procestechnologie en toekomstige werkgevers die hard op zoek...