‘Vion-merk voor varkensvleesproducten’

vion

Vleesbedrijf Vion wil met eigen merken voor varkensvleesproducten de marktmacht van retailers verminderen. Dat meldt COO Godert Tegelberg van Vion Food. Hij wil af van varkensvlees als bulkproduct.

Varkensvlees wordt in zijn ogen nog vaak gezien als de ‘aardappel van het vleesschap’. “Dat is doodzonde en moet veranderen.”. Tegelberg zei dit tijdens een ledenbijeenkomst van de Nederlandse Vakbond Varkenshouderij (NVV), bericht Boerenbusiness.

“Alle sectoren hebben eigen merken. FrieslandCampina verkoopt melk en Hak verkoopt groente. Voor vlees is dit er niet en de supermarkt wil dit ook niet omdat ze hier veel minder aan kunnen verdienen. Hier ligt een grote kans voor Vion, maar ook voor de varkenshouderij.”

'Deuken opgelopen'

Tegelberg stelt dat het vertrouwen in Vion en de sector deuken heeft opgelopen door verkeerd management en fouten die in het verleden zijn gemaakt. “Nu heeft Vion een nieuwe bestuursstructuur met nieuwe mensen en ligt de focus weer op de corebusiness.”

Toch heeft het bedrijf nog steeds te maken met erfenissen uit het verleden. “Veel van de aangekochte bedrijven zijn weer verkocht en Ingredients heeft 1,6 miljard euro opgeleverd. Hiervan is één miljard naar de banken gegaan”, aldus Tegelberg.

'Retail pakt marge'

“Vion heeft door de verkopen een solvabiliteit van 40 procent, maar we verliezen nog steeds geld. Er moet dus iets gebeuren’, stelt de COO.

Dat verlies komt volgens hem door fouten die in het verleden zijn gemaakt, maar ook door de ketenbrede verdeling van marge. “De retail pakt ongeveer 40 procent van de marge in de vleesketen. Dat is een compleet scheve verhouding. Dit moet anders.”

Marktconcepten

Volgens hem moeten ketenpartners meer samenwerken en wil Vion langetermijnafspraken met leveranciers maken. Belangrijk onderdeel is het ‘branden’ van varkensvleesproducten. “Een consument is bereid meer te betalen voor een lekker stuk vlees, waarvan hij weet dat de kwaliteit te vertrouwen is. Met marktconcepten kan worden ingespeeld op verschillende wensen van consumenten.”

Hackplus en Mer et Terre

Vion had al eerder met merknamen gewerkt. In 2008 werd gestart met een combinatie van vlees en vis onder merknaam Mer et Terre, maar dat Vion-concept is inmiddels ter ziele. In 2012 bracht Vion onder merknaam Hackplus hybride vlees (vlees met plantaardig eiwit) op de markt. Dit initiatief stopte in Nederland al na een jaar.

Lees ook:

‘Banken liggen dwars bij sanering Vion’ (8 juli 2014)

Vion stopt met hybride Hackplus (6 mei 2013)

Vion lanceert gehaktproduct met plantaardig eiwit (3 mei 2012)

‘Met eigen merk creëer je waarde’ (3 februari 2012)

Vion pleit voor ‘Nederlands etiket’ (22 mei 2009)

Vion stapt ook in vis (27 juni 2008)

Meer over
Lees ook
Flexitariër eet nog steeds vlees

Flexitariër eet nog steeds vlees

De afgelopen 10 jaar groeide het aantal flexitariërs in Nederland. Van 14 procent in 2011 naar 43 procent in 2019. De vleesconsumptie laat een ander beeld zien. Nederlanders gingen 2 kilo minder vlees eten.

Vrieshuizen nog steeds vol friet en vlees

Vrieshuizen nog steeds vol friet en vlees

De koel- en vrieshuizen in Nederland liggen nog altijd vol met vooral frites en vlees. Dat signaleert de Rabobank. De bank verwacht niet dat dit snel zal afnemen.

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Sinds 1987 verzorgt de coöperatie Bon Vivant de in‐ en verkoop van scharrel‐ en biologisch vlees in Nederland. De coöperatie gaat nu verder onder leiding van Henk en Bart Schellekens. Zij willen de consument het meest diervriendelijke, gezondste en kwalitatief beste vlees van Nederlandse bodem bieden.