‘Vion-merk voor varkensvleesproducten’

Vleesbedrijf Vion wil met eigen merken voor varkensvleesproducten de marktmacht van retailers verminderen. Dat meldt COO Godert Tegelberg van Vion Food. Hij wil af van varkensvlees als bulkproduct.

Varkensvlees wordt in zijn ogen nog vaak gezien als de ‘aardappel van het vleesschap’. “Dat is doodzonde en moet veranderen.”. Tegelberg zei dit tijdens een ledenbijeenkomst van de Nederlandse Vakbond Varkenshouderij (NVV), bericht Boerenbusiness.

“Alle sectoren hebben eigen merken. FrieslandCampina verkoopt melk en Hak verkoopt groente. Voor vlees is dit er niet en de supermarkt wil dit ook niet omdat ze hier veel minder aan kunnen verdienen. Hier ligt een grote kans voor Vion, maar ook voor de varkenshouderij.”

'Deuken opgelopen'

Tegelberg stelt dat het vertrouwen in Vion en de sector deuken heeft opgelopen door verkeerd management en fouten die in het verleden zijn gemaakt. “Nu heeft Vion een nieuwe bestuursstructuur met nieuwe mensen en ligt de focus weer op de corebusiness.”

Toch heeft het bedrijf nog steeds te maken met erfenissen uit het verleden. “Veel van de aangekochte bedrijven zijn weer verkocht en Ingredients heeft 1,6 miljard euro opgeleverd. Hiervan is één miljard naar de banken gegaan”, aldus Tegelberg.

'Retail pakt marge'

“Vion heeft door de verkopen een solvabiliteit van 40 procent, maar we verliezen nog steeds geld. Er moet dus iets gebeuren’, stelt de COO.

Dat verlies komt volgens hem door fouten die in het verleden zijn gemaakt, maar ook door de ketenbrede verdeling van marge. “De retail pakt ongeveer 40 procent van de marge in de vleesketen. Dat is een compleet scheve verhouding. Dit moet anders.”

Marktconcepten

Volgens hem moeten ketenpartners meer samenwerken en wil Vion langetermijnafspraken met leveranciers maken. Belangrijk onderdeel is het ‘branden’ van varkensvleesproducten. “Een consument is bereid meer te betalen voor een lekker stuk vlees, waarvan hij weet dat de kwaliteit te vertrouwen is. Met marktconcepten kan worden ingespeeld op verschillende wensen van consumenten.”

Hackplus en Mer et Terre

Vion had al eerder met merknamen gewerkt. In 2008 werd gestart met een combinatie van vlees en vis onder merknaam Mer et Terre, maar dat Vion-concept is inmiddels ter ziele. In 2012 bracht Vion onder merknaam Hackplus hybride vlees (vlees met plantaardig eiwit) op de markt. Dit initiatief stopte in Nederland al na een jaar.

Lees ook:

‘Banken liggen dwars bij sanering Vion’ (8 juli 2014)

Vion stopt met hybride Hackplus (6 mei 2013)

Vion lanceert gehaktproduct met plantaardig eiwit (3 mei 2012)

‘Met eigen merk creëer je waarde’ (3 februari 2012)

Vion pleit voor ‘Nederlands etiket’ (22 mei 2009)

Vion stapt ook in vis (27 juni 2008)

Meer over
Lees ook
Digitaal machineplatform ESPERA wint FT Meat Technology Award 2022

Digitaal machineplatform ESPERA wint FT Meat Technology Award 2022

ESPERA heeft dit jaar de FT Meat Technology Award in ontvangst genomen tijdens de beurs IFFA in Frankfurt, met het digitale machineplatform “THINK4INDUSTRY CARE”. Dit digitale platform stelt een productieteam in staat om met één klik alle machine- en productielijnparameters te overzien.

RIVM: Verlaten ouderlijk huis beïnvloedt vleesconsumptie jongvolwassen

RIVM: Verlaten ouderlijk huis beïnvloedt vleesconsumptie jongvolwassen

Het RIVM publiceert een nieuw onderzoek naar de vleesconsumptie onder jongvolwassenen (18-35 jaar). Vooral het verlaten van het ouderlijk huis en samenwonen met huisgenoten heeft invloed op de vleesconsumptie.

ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT the Alternative, dochteronderneming van Vion, introduceert als eerste bedrijf in de branche plantaardige vleesvervangers op basis van proteïnen uit Nederlandse veldbonen in de retail.