Vitel-oké Liegebeest 2016

Vitel-oké is verkozen tot grootste Liegebeest van 2016. Volgens Wakker Dier misleidt Vitel-oké omdat de kalfjes te vroeg van hun moeder worden gescheiden en hun leven slijten in een dichte stal zonder stro.

Bierbommetjes van Unox werden tweede in de verkiezing en zuivelmerk Den Eelder derde.

Het kalfsvlees van VITEL-oké is volgens Wakker Dier een Liegebeest “vanwege de overdreven positieve uitspraken over dierenwelzijn op de verpakking en de website”. Er staat dat het product van 100% pure kwaliteit is en de dieren voldoende leefruimte hebben.

Maar volgens Wakker Dier klopt dit niet. “De kalfjes zijn vrijwel direct na hun geboorte bij hun moeder weggehaald en na twee weken verhuisd naar een kalvermesterij. Daar spenderen zij de rest van hun korte leven in overvolle stallen met harde vieze vloeren zonder stro en weidegang.”

Klacht bij Reclame Code Commissie

Het kalfsvlees kreeg 40 procent van de stemmen. Omdat Vitel-oké volgens Wakker Dier nog niet heeft laten weten met deze boodschap te stoppen, dient Wakker Dier een klacht in bij de Reclame Code Commissie.

Lidl ontsnapte aan de hoofdprijs. De retailketen kreeg de meeste stemmen voor de communicatie rond hun nieuwe kip, maar omdat zij aangaf te stoppen met het kippenras, trok Wakker Dier de inzending van Lidl terug.

Lees ook:

Lees ook
Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Voor drie op de vijf (63%) Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor , een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Vleeslobby start campagne tegen ‘culturele kaping’ vleesnamen

Vleeslobby start campagne tegen ‘culturele kaping’ vleesnamen

Europese vee- en vleesorganisaties starten een campagne tegen het gebruik van vleesnamen voor vegetarische producten. De Europese vakbond van de vleesindustrie Clitravi, boerderijdierfokkers Effab, pluimveesector Avec, boerenbelangenbehartigers Copa-Cogeca, slagers IBC en veehandelaren UECBV slaan de handen ineen om te voorkomen dat het Europese Parlement...