Vlees werd 3,8 procent duurder vorig jaar

kip rauw

In de winkel werd vlees in 2017 3,8% duurder. Dat is de grootste stijging sinds 2001. Pluimveevlees steeg met 5 procent het sterkst in prijs. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Door Hasna Chelhi - Foodlog

In 2017 betaalde de consument 3,8 procent meer voor zijn vlees dan het jaar ervoor. Ook de prijzen bij producenten, zoals slachterijen en uitbeenbedrijven, stegen. Gemiddeld nam de prijs van vlees in de winkel de afgelopen twintig jaar met bijna 2 procent per jaar toe. In 2017 was de prijsstijging van vlees in de winkels twee keer zo hoog als dat gemiddelde. In 2001 was de stijging bijna 10 procent. Toen was de prijsstijging vermoedelijk het gevolg van de uitbraak van mond-en-klauwzeer dat jaar.

Geen verklaring

Het CBS heeft geen verklaring voor de prijsstijging nu. In het AD zegt Cor Pierik van het CBS dat Nederland afgelopen jaar in de top drie landen met de grootste prijsstijging staat. "Waardoor dat komt," zegt hij, "valt lastig te zeggen." Opvallend genoeg zijn er ook landen waar de prijs van vlees afgelopen jaar daalde: Ierland, Cyprus, Finland en Griekenland zagen allemaal de vleesprijs dalen.

'Kiptekort'?

Op BNR-radio bracht vanmorgen Hennie de Haan van de Nederlandse pluimveehoudersvakbond mogelijk een deel van een verklaring naar voren: omdat Nederlandse supermarkten alleen nog maar 'conceptvlees' (met een ster van de Dierenbescherming of een hogere welzijnseis dan de wet vereist) brengen, is er geen permanent overaanbod meer om piekmomenten in de vraag op te vangen. "De productie van deze kippen is zo strak gepland, dat je pieken gewoon niet op kunt vangen. Er wordt nu precies geproduceerd wat er (door supermarkten) nodig wordt geacht”, zegt de Haan. Dat zou, dankzij het mooie barbecueweer nu, zelfs tot een dreigend kiptekort leiden in de Nederlandse supermarkten, schrijft Distrifood.

Lees ook
Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Sinds 1987 verzorgt de coöperatie Bon Vivant de in‐ en verkoop van scharrel‐ en biologisch vlees in Nederland. De coöperatie gaat nu verder onder leiding van Henk en Bart Schellekens. Zij willen de consument het meest diervriendelijke, gezondste en kwalitatief beste vlees van Nederlandse bodem bieden.

95 procent van huishoudens koopt biologisch

95 procent van huishoudens koopt biologisch

In 2019 kocht 95,1 procent van de huishoudens biologische producten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek dat is uitgevoerd door Gfk in opdracht van Bionext. De meerderheid (89 procent) koopt deze producten gewoon in de supermarkt.

Supermarkten draaien top-omzet door corona

Supermarkten draaien top-omzet door corona

De detailhandel heeft in de maand maart gemiddeld 3,5% meer omzet gedraaid dan vorig jaar. Het verkoopvolume groeide met 2%. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.