Speciaalzaken maken winkelgebieden aantrekkelijker

kaaswinkel

Voedingsspeciaalzaken zitten nog altijd ruim 29 procent onder het niveau van voor de crisis. Dit komt deels door de toegenomen concurrentie van de supermarkten die ook inzitten op beleving en verse producten. Toch hebben voedingsspeciaalzaken bestaansrecht. 80 procent van de consumenten die wel eens naar een speciaalzaak gaat, vindt dat voedselspeciaalzaken de aantrekkingskracht van winkelgebieden vergroten. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van ABN AMRO.

Meer te betalen voor kwaliteit

Driekwart van de consumenten is bereid meer te betalen voor een betere kwaliteit en ambachtelijke producten. ABN AMRO benadrukt dat het belangrijk is dat voedingsspeciaalzaken hun onderscheidend vermogen goed benutten. Zo zegt ruim de helft van de consumenten naar een speciaalzaak te gaan vanwege de hogere kwaliteit. 38 procent vindt het ambachtelijke karakter van huisgemaakte producten belangrijk, terwijl 35 procent het prettig vindt er eten of drinken voor een speciale gelegenheid te kopen. Vooral de oudere generatie bezoekt graag een speciaalzaak: 39 procent van de consumenten ouder dan 40 jaar koopt minstens één keer per week iets bij een voedingsspeciaalzaak.

Combinatie online en offline

Ruim de helft van de jongeren, die wel eens naar een speciaalzaak gaat, is bereid om online 15 procent meer te betalen dan voor hetzelfde product in een fysieke winkel. Toch is de populariteit om 'online' bij een voedingsspeciaalzaak producten te kopen nog beperkt.

"Zelfstandige winkeliers zijn onmisbaar in de winkelstraat, maar zouden meer kunnen inzetten op online. Zo kun je met een eigen website goed inspelen op de belangrijke oriëntatiefase en een impuls geven aan de verkoop van producten. Voor speciaalzaken die willen inzetten op online verkoop is het slim inrichten van de bezorging erg belangrijk. Ze kunnen producten laten bezorgen door traditionele post- en pakketdiensten, hun logistiek bundelen met andere speciaalzaken of kiezen voor een meer fijnmazige logistiek, waarbij producten in kleine hoeveelheden op de fiets worden bezorgd", zegt Nadia Menkveld, Sector Econoom Food van ABN AMRO. Met het experiment Kaan's Stream Store biedt ABN AMRO winkeliers een frisse kijk op innovatie.

Lees ook
ABN AMRO: gevolgen harde brexit verschillen per branche

ABN AMRO: gevolgen harde brexit verschillen per branche

Sinds een aantal weken tornt premier Johnson van het Verenigd Koninkrijk aan de afspraken die hij vorig jaar maakte met de EU. Een ‘harde brexit’ is daardoor niet ondenkbaar. ABN AMRO voorspelt dat de eventuele gevolgen per sector sterk kunnen verschillen.

ABN Amro: Door corona veranderd uitgavepatroon houdt aan

ABN Amro: Door corona veranderd uitgavepatroon houdt aan

De coronacrisis zorgde voor een tweedeling in de sector food. De verkoop van producten voor de thuisconsumptie steeg sterk, de verkoop van producten voor sociale gelegenheden, horeca en buiten-de-deur-consumptie daalde sterk. ABN Amro verwacht dat deze tweedeling nog een tijd aanhoudt. Pas na 2021 kan herstel volgen.

Consument blijft ook na coronacrisis online boodschappen doen

Consument blijft ook na coronacrisis online boodschappen doen

Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat een groot deel van de Nederlandse consumenten ook na de coronacrisis online boodschappen blijft doen. Consumenten kopen vooral dranken, verse producten en verpakt voedsel vaker online dan voor de uitbraak van het virus.