Voedselhypes en superfoods laten Nederlander koud

Nederlanders zijn niet gevoelig voor voedselhypes, dieetgoeroes en superfoods. 8 van de 10 ondervraagden trekt zich niets aan van voedingshypes. Bovendien vindt ruim 70 procent die trends en hypes maar onzin. Jongeren tussen 18 en 29 jaar blijken iets gevoeliger te zijn voor voedselhypes en deze ook beter te kennen.

Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK in opdracht van de NVVL, het netwerk voor food experts. Het werd gepresenteerd op het NVVL mini-symposium De Hollandse pot - Hoe Nederland denkt over (verantwoord) eten en voedselhypes.

Sonja Bakker

Van de dieetgoeroes is Sonja Bakker het bekendst. Ongeveer de helft van de ondervraagden zegt te weten wat haar dieet inhoudt en 17 procent heeft haar instructies opgevolgd. Het broodvrije dieet, Paleo-dieet of de Voedselzandloper kennen nauwelijks navolgers.

Volgens Elly Kaldenberg, diëtist en vicevoorzitter van de NVVL, komt dat omdat dit een groot deel gewoon niet interesseert en omdat mensen liever normaal willen eten.

Superfoods

Zelfs superfoods blijken minder populair dan soms wordt geopperd. 80 procent van de Nederlanders heeft nog nooit gojibessen, tarwegras of chiazaad op het boodschappenlijstje gezet.

De meeste ondervraagden vinden van zichzelf dat zij redelijk gezond eten. Ze geven zichzelf daarvoor een 7.

Schijf van Vijf

De Schijf van Vijf is het best bekende hulpmiddel bij de keuze voor gezonde voeding. 93 procent van de respondenten weet precies of ongeveer wat de Schijf van Vijf inhoudt.

Voor informatie over gezonde voeding ziet 9 van de 10 ondervraagden artsen, diëtisten en voorlichtingsinstanties als het Voedingscentrum als zeer betrouwbare bronnen.

Familie bepalend

Informatie in winkels en vooral advertenties nemen mensen vaker met een korreltje zout. Familieleden en huisgenoten bepalen uiteindelijk meestal (mede) wat op tafel komt.

Kaldenberg noemt het geruststellende resultaten. “Waar ik mij wel zorgen over maak, is de groep van ruim 40 procent die zich totaal niet met gezonde voeding bezighoudt. Dit is de groep die de meeste aandacht verdient.”

Bekijk alle onderzoeksresultaten

Lees ook:

Lees ook
Inzicht in verkoop producten Schijf van Vijf

Inzicht in verkoop producten Schijf van Vijf

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) wil de verkoop van de Schijf van Vijf-producten beter in beeld brengen. Het RIVM en het Voedingscentrum adviseren daarom om de Levensmiddelendatabank, waarin is vastgelegd of producten binnen de Schijf van Vijf vallen, te koppelen aan de verkoopcijfers.

Diabetes Fonds: ‘Snel belasting op suikerrijke dranken’

Diabetes Fonds: ‘Snel belasting op suikerrijke dranken’

Het Diabetes Fonds pleit bij het kabinet voor een snelle invoering van belasting op suikerrijke dranken. Een meerderheid van de Nederlandse jongeren drinkt frisdranken in hoeveelheden die de kans op ernstig overgewicht en diabetes type 2 vergroten, meldt de patiëntenorganisatie.

Helft van de Nederlanders gebruikt wel eens voedingssupplementen

Helft van de Nederlanders gebruikt wel eens voedingssupplementen

56% procent van de Nederlanders heeft in het afgelopen jaar een of meerdere voedingssupplementen gebruikt. Dat blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 5.000 Nederlanders.