Voedselhypes en superfoods laten Nederlander koud

superfoods

Nederlanders zijn niet gevoelig voor voedselhypes, dieetgoeroes en superfoods. 8 van de 10 ondervraagden trekt zich niets aan van voedingshypes. Bovendien vindt ruim 70 procent die trends en hypes maar onzin. Jongeren tussen 18 en 29 jaar blijken iets gevoeliger te zijn voor voedselhypes en deze ook beter te kennen.

Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK in opdracht van de NVVL, het netwerk voor food experts. Het werd gepresenteerd op het NVVL mini-symposium De Hollandse pot - Hoe Nederland denkt over (verantwoord) eten en voedselhypes.

Sonja Bakker

Van de dieetgoeroes is Sonja Bakker het bekendst. Ongeveer de helft van de ondervraagden zegt te weten wat haar dieet inhoudt en 17 procent heeft haar instructies opgevolgd. Het broodvrije dieet, Paleo-dieet of de Voedselzandloper kennen nauwelijks navolgers.

Volgens Elly Kaldenberg, diëtist en vicevoorzitter van de NVVL, komt dat omdat dit een groot deel gewoon niet interesseert en omdat mensen liever normaal willen eten.

Superfoods

Zelfs superfoods blijken minder populair dan soms wordt geopperd. 80 procent van de Nederlanders heeft nog nooit gojibessen, tarwegras of chiazaad op het boodschappenlijstje gezet.

De meeste ondervraagden vinden van zichzelf dat zij redelijk gezond eten. Ze geven zichzelf daarvoor een 7.

Schijf van Vijf

De Schijf van Vijf is het best bekende hulpmiddel bij de keuze voor gezonde voeding. 93 procent van de respondenten weet precies of ongeveer wat de Schijf van Vijf inhoudt.

Voor informatie over gezonde voeding ziet 9 van de 10 ondervraagden artsen, diëtisten en voorlichtingsinstanties als het Voedingscentrum als zeer betrouwbare bronnen.

Familie bepalend

Informatie in winkels en vooral advertenties nemen mensen vaker met een korreltje zout. Familieleden en huisgenoten bepalen uiteindelijk meestal (mede) wat op tafel komt.

Kaldenberg noemt het geruststellende resultaten. “Waar ik mij wel zorgen over maak, is de groep van ruim 40 procent die zich totaal niet met gezonde voeding bezighoudt. Dit is de groep die de meeste aandacht verdient.”

Bekijk alle onderzoeksresultaten

Lees ook:

Lees ook
Voedingscentrum: Nederlanders passen eetgewoonten niet aan tijdens coronacrisis

Voedingscentrum: Nederlanders passen eetgewoonten niet aan tijdens coronacrisis

Vanwege de coronamaatregelen zitten veel Nederlanders thuis. Heeft dit gevolgen voor het eetpatroon? Het Voedingscentrum liet daarom een onderzoek uitvoeren. Hieruit blijkt dat er slechts kleine veranderingen zijn in het koop-, kook- en eetgedrag.

Interview: van Unilever naar Voedingscentrum

Interview: van Unilever naar Voedingscentrum

Mensen informeren over en aanzetten tot de keuze voor gezonde en duurzame voeding. Dat is het doel van het Voedingscentrum. Directeur Gerda Feunekes, opgeleid als voedingswetenschapper, houdt zich al jaren bezig met het onderwerp. Hoe zijn mensen te verleiden tot de keuze voor gezonde en duurzame voeding? En welke invloed heeft de omgeving daarbij? Voor...

Consumentenbond: Veel zout in vleesvervangers

Consumentenbond: Veel zout in vleesvervangers

Vleesvervangers zijn populair, maar zijn deze ook gezond en hoe zit het met de smaak? De consumentenbond testte zestien vegetarische hamburgers. En concludeerde grote verschillen op het gebied van smaak en gezondheid tussen deze vleesvervangers. De burgers bevatten vooral veel zout.