Artikelen
Interview: nieuwe markten voor melkzuur

Interview: nieuwe markten voor melkzuur

Als Senior Vice President Food bij Corbion is Ruud Peerbooms regelmatig in het buitenland – met name in de VS. Dat is te merken aan zijn taalgebruik: bijna elke zin bevat één of meer Engelse woorden. Het is living in the fast lane – zo lijkt het als je hem door de gang ziet lopen. Maar dat valt wel mee, verzekert hij. Corbion...

Proceslijn in de winkel bij Tony's Chocolonely

Proceslijn in de winkel bij Tony's Chocolonely

‘Waarom zouden mensen naar onze winkel komen? Albert Heijn verkoopt ons product immers ook,’ vroegen ze zich af bij Tony’s Chocolonely. Hun antwoord: een minifabriek waar klanten hun gepersonaliseerde reep van de proceslijn af zien rollen. Waar ze die bijzondere winkelfabriek wilden gaan maken? Waarom niet gewoon een monumentaal pand,...

IBM Food Trust: een abonnement op transparantie

IBM Food Trust: een abonnement op transparantie

Afgelopen najaar lanceerde IBM hun ambitieuze blockchainnetwerk Food Trust. Met dit platform kan voedsel door middel van blockchain-technologie door de hele keten worden gevolgd en zou de industrie een stuk transparanter, veiliger en efficiënter kunnen worden. Louis de Bruin van IBM vertelt wat volgens hem de kracht van blockchain is. Verschillende...

Blockchain: belofte en werkelijkheid

Blockchain: belofte en werkelijkheid

Blockchain: volgens de goeroe ‘het nieuwe internet’, volgens de scepticus een ‘oplossing zonder probleem’. In de voedingsmiddelenindustrie omarmen steeds meer partijen blockchain als dé technologie die supply chains transparant, efficiënt en veilig gaat maken. Maar verwachten we niet teveel?  Ketens in de voedselsector...

Nieuwe reclamecode brengt nog geen einde aan kindermarketing

Nieuwe reclamecode brengt nog geen einde aan kindermarketing

Vanaf 1 juli 2020 zijn alle Dora’s, SpongeBobs en Bliksem McQueens verdwenen van verpakkingen voor voedingsmiddelen voor kinderen. Dat staat in de nieuwe Nederlandse Reclame Code, die sinds 1 februari 2019 is gewijzigd. Ondanks dat de Consumentenbond inspraak heeft gehad, vinden ze de regels op het gebied van kindermarketing nog niet streng genoeg....

Belgen ontrafelen de biofilm

Belgen ontrafelen de biofilm

Een sluipmoordenaar, zo wordt de biofilm met recht genoemd. Deze bacteriepakketjes hechten zich aan oppervlakken in de productielijn, zijn moeilijk op te sporen en kunnen een gangbaar reinigingsproces weerstaan. Het Belgische Instituut voor Landbouw- Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO) en KU Leuven brengen de risico’s in kaart en zoeken naar...

Proceslijntje van HAK

Proceslijntje van HAK

Eind 2018 opende HAK in Giessen een gloednieuwe fabriek voor stazakken. De vergaand geautomatiseerde vul- en verpakkingslijn moest veel formaten en recepturen aankunnen. Het ontwerp was niet eenvoudig, en voor HAK een leerproces. ‘Producten gedragen zich anders dan gedacht.’ Een robot plaatst in één keer stazakken op een tray,...

De jonge hond die AB Inbev Nederland leidt

De jonge hond die AB Inbev Nederland leidt

Nicolas Bartholomeeusen is de New Kid on the Block bij bierbrouwer AB InBev. Sinds januari staat de Belg aan het roer bij de Nederlandse tak van het bedrijf. Met zijn eenendertig jaar is hij weliswaar jong, toch beschikt hij al over een schat aan ervaring. ‘Age is just a number.’ Met verschillende functies op diverse standplaatsen heeft...

Staatssecretaris Blokhuis keurt voedselkeuzelogo Coca-Cola af

Staatssecretaris Blokhuis keurt voedselkeuzelogo Coca-Cola af

Coca-Cola voerde begin deze maand zijn eigen voedselkeuzelogo in, gebaseerd op het Evolved Nutrition Label. Staatssecretaris Paul Blokhuis betreurt het initiatief en noemt het gebruik van het logo voor één product(groep) “per definitie geen goed idee”.  Het etiket van Coca-Cola lijkt op het ‘verkeerslichtsysteem’...

Zoete biotech: DSM maakt stevia met fermentatie

Zoete biotech: DSM maakt stevia met fermentatie

De zoetstof stevia wekt de interesse van fabrikanten omdat hij de smaak van suiker benadert. Tot voor kort werd die stof uit de plant stevia rebaudiana (honingkruid) gehaald. DSM is erin geslaagd een alternatieve, biotechnologische productiemethode te ontwikkelen die goedkoper en duurzamer is. Suiker is de laatste tien jaar uitgegroeid tot volksvijand...

EVMI Nieuwsbrief

Ontvang de gratis digitale nieuwsbrief van EVMI iedere dinsdag en donderdag en blijf op de hoogte van vakinformatie, nieuws en ontwikkelingen in de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven
EVMI 5 - 2019
EVMI 5 - 2019

EVMI nummer 5 van 2019 heeft als thema ingrediënten. De ingrediënten waar op dit moment misschien wel het meest mee wordt geïnnoveerd zijn eiwitten. Plantaardige eiwitten zijn een hot topic, maar ook soja levert geen klimaatwalhalla op. Wetenschappers gaan inmiddels al een paar stappen verder; wat dacht je van dierloos melkeiwit of eiwit met alleen lucht en water als grondstoffen? We duiken in de nieuwste innovaties op dit gebied.

Bekijk de inhoud
Gratis 2 nummers op proef

Bent u nog niet bekend met EVMI?
Vraag dan hier uw proefabonnement aan en ontvang 2 gratis proefnummers.

Aanvragen
Evenementen

Strike Two Summit

19 september 2019 - 00:00

Lees meer

Symposium: Hygiëne voor veilig voedsel en gezondheid

1 oktober 2019 - 1 oktober 2019

Lees meer

Informatiedag Bakkerij en Zoetwaren sector

1 oktober 2019 - 1 oktober 2019

Lees meer