Artikelen
Elke duurzame broodzak is er één

Elke duurzame broodzak is er één

Al enkele jaren werkt Marie-José de Zeeuw aan haar duurzame broodzak en het verspreiden ervan onder bakkers, winkels en consumenten. Eindexamenkandidaat Joanna Sandbrink onderzocht hoe consumenten over zo’n zak denken.

Trends in verpakkingsland

Trends in verpakkingsland

Een verpakking is allang niet meer slechts een functioneel omhulsel van een product. Consumenten proeven met hun ogen, dus het is zaak eruit te springen in het schap én online. Hoe doe je dat in deze tijd? Een verpakking ontwerpen is een samenspel tussen de bescherming van het product, distributiegemak, kosten, duurzaamheid en aandacht trekken...

De toekomst van verpakken

De toekomst van verpakken

Chris Bruijnes is sinds augustus 2018 directeur bij Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV). Een logische stap in zijn carrière, waarin duurzaamheid de rode draad vormt. Aan hem de vraag: waar moet het heen met de verpakkingsindustrie? Bij wie ligt de bal, de producent of consument? Of ligt het antwoord bij de inzameling en verwerking van verpakkingsafval?

Schone bakkerij vereist maatwerk

Schone bakkerij vereist maatwerk

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR), onderdeel van Wageningen University en Research evalueerde de hygiënesituatie in een industriële bakkerij. Onderzoeker Hermien van Bokhorst-van de Veen vond enkele verbeterpunten. Betere samenwerking tussen producent, machinebouwer en schoonmaakbedrijf kan volgens haar de productverspilling als...

Folie dat echt vers houdt

Folie dat echt vers houdt

Vershoudfolie doet niet altijd wat het moet doen. Het is niet doorlaatbaar voor gassen, dus houdt het de beschermende atmosfeer waaronder groente en fruit worden verpakt binnen de verpakking. Door het ‘ademen’ van deze versproducten verandert de samenstelling van die atmosfeer, wat de houdbaarheid van het verpakte product niet ten goede...

Europeaan onderschat eigen impact op milieu

Europeaan onderschat eigen impact op milieu

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig invloed heeft op het milieu. Een groot deel van hen zegt echter wel rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. BEUC onderzocht via een enquête de mening van Europese consumenten...

De diervriendelijkste Pluimveehouderij

De diervriendelijkste Pluimveehouderij

Meer dan 70.000 Kipsterkippen scharrelen rond in de diervriendelijkste kippenstallen ter wereld. De verkoop van verantwoord vlees en CO2-neutrale eieren is voor Kipster echter geen doel op zich. Volgens oprichter Ruud Zanders is het tijd om op een andere manier naar ons voedselsysteem te kijken. “Anders hebben we drie aardbollen nodig.”...

LCA nadelig voor biologische teelt

LCA nadelig voor biologische teelt

De Life Cycle-analyse (LCA) is inmiddels een beproefde methode om de milieu-impact van producten meetbaar te maken. De methode is in eerste instantie ontwikkeld om de impact van industriële producten te meten, maar wordt ook toegepast op de productie en verwerking  van voedsel en verpakkingen. De manier waarop die analyses de ecologische voetafdruk...

HAK over duurzaamheid

HAK over duurzaamheid

Onlangs publiceerde groenteproducent HAK een Maatschappelijk Impact Rapport met behaalde resultaten en nieuwe duurzaamheidsdoelen. Daarmee wil het bedrijf zich profileren als groene onderneming en een maatschappelijk debat aanzwengelen. We spreken directeur Timo Hoogeboom over de ambities van HAK. HAK is misschien een van de weinige voedingsmiddelenbedrijven...

IJsbereiders maken suikervervanger

IJsbereiders maken suikervervanger

Suikervervangers in schepijs waren nooit succesvol. Bakkerij- en ijsgrondstoffengroothandel Hefe van Haag wil daar met EQu verandering inbrengen. Het bedrijf presenteerde deze nieuwe suikervervanger afgelopen februari, tijdens hun ‘Gelato Days’. “We hebben eindelijk een product in handen dat vergelijkbaar is met suiker.” Schepijs...

EVMI Nieuwsbrief

Ontvang de gratis digitale nieuwsbrief van EVMI iedere dinsdag en donderdag en blijf op de hoogte van vakinformatie, nieuws en ontwikkelingen in de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven
EVMI
EVMI

Superaanbieding! 1 jaar slechts
€ 49,99 ex. btw

Profiteer nu
Editie 1 2021
Editie 1 2021

In de eerste EVMI van 2021 staat het thema Processing centraal. Een dezer dagen ploft het magazine op je deurmat. Liever online lezen? Dat kan hier!

Lees meer
Verpakkingsspecial 2020
Verpakkingsspecial 2020

De EVMI Verpakkingsspecial is weer uit, en is nu ook te lezen als digitaal magazine.

Lees meer
Evenementen

iba.CONNECTING EXPERTS

15 maart 2021 - 17 maart 2021

Lees meer

Training VITAL allergenen web-based

18 maart 2021

Lees meer

Cursus allergenen management web-based

30 maart 2021

Lees meer
Evmi op Social

Social Logo Linkedin Alea

Social Logo Twitter Alea