Tips voor een schone werkplek

afvalcontainer_pixabay

Foto: Pixabay

BEDRIJFSINFORMATIE | Een groot gedeelte van onze tijd spenderen we op onze werkplek. Welke werkzaamheden we ook uitvoeren, voor eenieder geldt dat een schone werkplek een positieve bijdrage levert aan de productiviteit, de kans op verspreiding van virussen verkleint en zorgt voor een langere levensduur van apparatuur. In dit artikel lees je enkele praktische tips voor een schone werkplek.

1. Voer een ‘clean desk’ beleid

Een bureau is dikwijls dé plek waar rommel zich opstapelt. Een ‘clean desk’ beleid stimuleert werknemers hun werkplek opgeruimd en gestructureerd te houden. Er dient in dat geval wel voldoende opbergruimte te zijn om de werkplek daadwerkelijk ‘clean’ te kunnen houden.

2. Structureer de afvalstroom

Voor een schone werkplek is het belangrijk dat de afvalstroom gestructureerd is. Opstapelend afval is immers een allesbehalve fijne aanblik. Zorg voor voldoende afvalbakken op de werkplek, voor klanten, maar ook voor functionele afvalcontainers om deze afvalbakken en overig bedrijfsafval in te kunnen legen. Je kunt hiervoor een afvalcontainer huren bij een aanbieder als mkb afval, maar ook veel gemeentes bieden deze mogelijkheid aan.

3. Houd de buitenplaats schoon

Veel werkplekken beschikken over een buitenplaats waar onder andere gerookt kan worden. Vaak ontstaat er een ietwat sfeerloze buitenplaats, waar sigaretten en ander afval zich opstapelt. Niet fraai voor werknemers, maar ook niet voor het aanzicht van buitenaf. Zorg voor een functionele asbak of rookpaal, waar sigaretten in weggeworpen kunnen worden en die bovendien de rookvorming verkleint.

4. Controleer de koelkast(en)

Iedere werkplek beschikt over een koelkast. Aangenaam voor de werknemers, maar dikwijls ook een bron van nare geurtjes, bacteriën en schimmels. Een gedeelde koelkast zorgt immers voor gedeelde verantwoordelijkheden, waardoor eten vaak te lang blijft liggen. Zorg ervoor dat koelkasten regelmatig gecontroleerd worden.

5. Schakel een schoonmaakbedrijf in

Tenslotte is het aan te raden een schoonmaakbedrijf in te schakelen dat de werkplek op vaste momenten schoonmaakt. Naast het schoonhouden van keukens, vloeren en andere voor de hand liggende onderdelen, is het ook belangrijk om regelmatig de apparatuur te laten reinigen. Ook hier hoopt zich namelijk allerlei viezigheid op.

 

 

Lees ook
Landelijk innamesysteem statiegeldblikjes drie maanden vertraagd

Landelijk innamesysteem statiegeldblikjes drie maanden vertraagd

Vanwege een tekort aan grondstoffen en personeel is het landelijk dekkend innamesysteem voor statiegeldblikjes drie maanden niet gereed op 31 december. In plaats daarvan kunnen supermarkten drie maanden later, per 1 april, statiegeldblikjes innemen. Dat meldt Stichting Afvalfonds Verpakkingen.

20e Landelijke Opschoondag heeft thema ‘Elke verpakking telt!’

20e Landelijke Opschoondag heeft thema ‘Elke verpakking telt!’

Op zaterdag 19 maart vindt de 20e editie plaats van de Landelijke Opschoondag met als overkoepelend thema ‘Elke verpakking telt!’. Hiermee wil initiatiefnemer Nederland Schoon benadrukken dat elke verpakking telt in het voorkomen van zwerfafval en dat elke verpakking een bepaalde waarde in de keten heeft als het op de juiste manier wordt opgeruimd.

Samenwerking met Seenons zorgt voor 80% minder afval bij Yoghurt Barn

Samenwerking met Seenons zorgt voor 80% minder afval bij Yoghurt Barn

Dankzij een samenwerking met Seenons produceert YB (voorheen Yoghurt Barn) jaarlijks ruim 80% minder afval, meldt Seenons in een persbericht. Tijdens een pilot in 2020, waarbij YB op zoek was naar manieren om zo klimaatneutraal mogelijk te opereren, bood Seenons een oplossing om verschillende afvalstromen te reduceren en recyclen. Nu wil YB een voorbeeld...