“We focussen op duurzaamheid en innovatie”

22 november 2022 partner content

Honderd jaar terug was AVO kruiden en specerijen vooral gericht op slagers, maar al snel ontwikkelde de Duitse fabrikant concepten voor de gehele voedselbranche. Eiwittransitie en speciale diëten hebben ook de aandacht. Zoals eiwitrijke voeding. 

AVO is in Duitsland marktleider van marinades en de grootste fabriek op het gebied van kruiden en specerijen. Voor kleinere en vooral grote concerns ontwikkelt de fabrikant complete concepten. “Je moet open staan voor nieuwe markten, stelt Guido Boberg van AVO. “Voeding wordt steeds ideologischer, mensen identificeren zich met eten: hoe ze eten, met wie en wanneer. Een mooie uitdaging! We volgen alles nauwgezet en dragen aan de hand daarvan oplossingen aan voor onze klanten in de voedselproductie- en retailsector. Regionale producten, vegetarisch, vetarm, zoutarm, glutenvrij, paleo, biologisch, food start-ups... Alles ontwikkelen we in nauwe samenwerking.”

20 procent meer eiwit

Neem de extra eiwitrijke voedingsmiddelen, zegt Boberg. “Ze zijn bijzonder populair als onderdeel van een bewust dieet. Als ik kijk naar onze bedrijfsgeschiedenis, is dit feitelijk geen nieuwe trend. Het was en is een fundamenteel thema voor consumenten. Daarom is het ook zo interessant voor onze klanten.”
Voorbeelden zijn de eiwitrijke gekookte worst zoals Weense worsten of hotdogs, en vleeswaren zoals bierham, vleesworst of ‘Lyoner’, braadworst en rauwe worsten. Ze bestaan uit hoogwaardig rund- en varkensvlees plus kruiden en kruidenextracten uit het speciale ‘AVO-Sofit’ assortiment. “Met deze recepturen kunnen we het eiwitgehalte bij worsten verhogen tot 20 procent, en bij vleeswaren tot 18 procent. De smaak en textuur blijven uitstekend, terwijl deze producten maar 2,5 procent vet en 1,5 procent zout bevatten. Daarnaast kunnen we Nutri-scores in kwaliteit B en C behalen.”

AVO produceert dagelijks ruim 120 ton vloeibare en droge producten. Er werken ruim zeshonderd mensen maar ook werkt het bedrijf met ultramoderne robots. Het bedrijf is wereldwijd actief en heeft bijvoorbeeld partners in een aantal Oostbloklanden, de Verenigde Staten en Canada. AVO producten zijn conventioneel verkrijgbaar, maar steeds vaker ook biologisch. Zie ook: www.avo.de 

Bewuste keuze

Hoewel iedereen genoodzaakt is meer op prijzen te letten, is er nog altijd een flinke groep consumenten die bewust kiest voor eiwitrijke voeding. Deze groep weet dat de prijs-kwaliteitverhouding van deze producten verschilt van ‘gewone’ producten, aldus Boberg. Daarnaast ondersteunt AVO producenten en retailers via diverse media met recepten en promotiemateriaal.

AVO Vegetarisch EVMI 7

Vegetarisch en veganistisch

Het kan ook zonder vlees. Een groeiende trend is die van vegetarische en vegane voeding. Veel mensen willen minder vlees eten en een kleinere groep ziet er geheel van af. Beide groepen willen alternatieve proteïnen die voldoen aan hun wens voor gezonde voeding. Met het Vegavo-assortiment biedt AVO compounds om vleesloze producten op basis van erwtenproteïne te maken zoals burgers, nuggets, cevapcici of vegane kippenreepjes. De typische kenmerken van vleesproducten, zoals smaak en bite bereik je uitstekend met de basistextuur Vegavo Pea Tex en van een speciale binding, plus toevoeging van kruiden.

AVO team NL en BE
Ron Kuipers - sales: slagerijen en kleinindustrie Zuid-Nederland
Martijn Lelsz - sales: slagerijen en kleinindustrie Noord-Nederland
Michael Kolenbrander - back-office
Martijn Teunissen - vakadviseur
Bjorn Mallize - vakadviseur
Peter Eernst - verkoopleider industrie Benelux
Stijn Delaere - verkoopleider België

Duurzaam gecertificeerd

AVO is uitermate trots dat het als eerste Duitse kruidenindustrie is gecertificeerd volgens de Standaard Duurzame Wetenschappen (SDW) van de ZNU, de universiteit Witten/Herdecke. In Nederland misschien minder bekend, in Duitsland het hoogst haalbare op dit gebied. Twee jaar lang volgde AVO workshops om aan de eisen te voldoen. Voor de twee AVO-bedrijfsleiders Bernhard Loch en Guido Maßmann heeft duurzaam beheren betrekking op alle sectoren van de onderneming en maakt dit AVO toekomstbestendig. Loch: “Het gaat om milieu, beheer en sociaal beleid. Die worden onderverdeeld in deelsectoren. Bij milieu moet je denken aan netto-klimaatneutraliteit, energiebesparing en vermijding van emissie; bij sociaal onder meer aan ziekteverzuim en de demografische ontwikkeling van de medewerkers. Ga zo maar door, de toeleveringsketen, het regionale engagement, echt alles is onder de loep genomen.” Boberg vult aan: “Onze klanten uit de levensmiddelenhandel, -industrie en -ambacht hechten er veel waarde aan om in AVO een partner te hebben die zich duurzaam opstelt en dat gecertificeerd vastlegt.”

Little Smile

Een mooi voorbeeld van MVO is ‘Little Smile’ in Sri Lanka. Dit project ontstond eind vorige eeuw. Verwaarloosde en oorlogsgetraumatiseerde kinderen kregen een tehuis en werden goed verzorgd. Vrij kort daarna startte de ‘Little Smile Association met het aanplanten van kruiden waaronder witte en zwarte peper, kaneel, gember, kardamom, nootmuskaat en vanille. De kwekerijen zijn grotendeels Fair Trade gecertificeerd. AVO ondersteunt dit project met geld, raad en met ondersteuning van het plantagebouw, en zal dat nog lang blijven doen. Het biedt de bevolking bescherming, een thuis en opleiding. Zie ook: www.littlesmile.com 

AVO specerijen
Deventerseweg 14b
2994 LD Barendrecht
info@avo-specerijen.nl
www.avo.de 

Altijd op de hoogte blijven?