Boekrecensie | STOP.

auteur

Je kunt dit boek omschrijven als een ode aan het stoppen. “Je moet niet aan dode paarden trekken, maar ze feestelijk begraven”, aldus schrijfster Marije van den Berg

Volgens de auteur gaan we maar al te vaak door met dingen die nergens heen gaan, terwijl het heel bevrijdend kan zijn om er gewoon mee te stoppen.

Talloze projecten, maar ook werkwijzen en zelfs omgangsvormen worden in het bedrijfsleven voortgesleept zonder dat iemand lijkt te weten waarom. Dit inspireerde Van den Berg om niet alleen een ode aan het stoppen te schrijven, maar ook te vertellen hoe we dit het beste in de praktijk kunnen brengen.

Allereerst is het belangrijk om de ‘stoptekens’ te herkennen. Dit is volgens de schrijfster lastig, aangezien we stoppen vaak ervaren als een negatieve verandering en we het dus liever niet doen. Daarnaast rust er voor ondernemers nog meer een taboe op, omdat hen doorgaans wordt verteld om door te zetten en niet op te geven. Van den Berg moedigt ons aan hier doorheen te prikken en op de tekens te letten dat iets eigenlijk niet meer werkt.

Vooral het eerste hoofdstuk heeft hierdoor een enigszins psychologisch karakter. Het gaat uitgebreid over waarom stoppen vaak ongemakkelijk voelt, maar ook hoe je kunt zien of je collega’s eigenlijk ergens mee willen stoppen. Zo heeft Van den Berg een heel lijstje met mogelijke reacties van collega’s op een niet-functionerend project.

Is er iemand die steeds akkoord gaat, maar niets doet? Stelt iemand een scherpe vraag verborgen onder een grap? Dan willen deze mensen misschien óók stoppen en is het tijd om actie te ondernemen.

In de rest van het boek vertelt de auteur de lezer over haar ‘stopstrategie’. Deze strategie is opgedeeld in vijf stappen, namelijk afremmen, achterom kijken, afscheid, afleren en afronden. Van den Berg laat zien hoe deze stappen er in de praktijk uit kunnen zien. Steeds wordt daarbij benadrukt goed op te letten op wat er gebeurt en je niet te laten tegenhouden door oude gewoontes.

Ook geeft de schrijfster goede tips over hoe je een ‘stopproces’ soepel en diplomatiek laat verlopen. Wederom komt hierbij aardig wat psychologisch inzicht kijken.

‘Stop’ is prettig geschreven. Van den Berg richt zich direct tot de lezer met persoonlijke verhalen en informeel taalgebruik. Haar adviezen zullen ongetwijfeld uitkomsten bieden in bedrijfsverband, maar wat dit boek speciaal maakt is dat de simpele kernboodschap ‘Stoppen is ook een optie’ overal kan worden toegepast. Stop stond op de shortlist van boeken die in aanmerking kwamen voor de uitverkiezing van het Managementboek van het Jaar 2021.

Koop Stop. bij Bazarow

Wat schaft de toekomst?

Wat schaft de toekomst?

Hoe voeden we de wereld over dertig jaar? In haar boek Wat schaft de toekomst? Bezoekt journalist Amanda Little een reeks pioniers in de voedselsector om een beeld te scheppen van de mogelijke oplossingen. Het wereldwijde voedselsysteem krijgt de komende decennia te kampen met grote uitdagingen, dat is zeker. Klimaatverandering en bevolkingsgroei kunnen...

Boekrecensie: Wat schaft de toekomst?

Boekrecensie: Wat schaft de toekomst?

Hoe voeden we de wereld over dertig jaar? Alleen die vraag stellen maakt je tegenwoordig al trendy in de foodwereld. De antwoorden lopen nogal uiteen. In haar boek Wat schaft de toekomst? bezoekt journalist Amanda Little een reeks pioniers in de voedselsector om een beeld te scheppen van de mogelijke oplossingen. Het wereldwijde voedselsysteem krijgt...

Boekrecensie: De smaak van Amsterdam

Boekrecensie: De smaak van Amsterdam

Wat is dat nu eigenlijk, de ‘smaak van Amsterdam?’ Dat is een vraag die het dagblad ‘De Tijd’ in 1958 al stelde. En blijkbaar leeft de vraag nog steeds. Zes verschillende schrijvers belichten vanuit verschillende invalshoeken het ontstaan en de evolutie van de Amsterdamse eet- en drinkcultuur.  Justyna Wubs-Mrozewicz start...