Column | Clean & clear met keukentechnologie

iffi

Tekst: Iwona Brederveld, Global Product Manager bij Exter B.V.

Consumenten vragen om transparantie en natuurlijke voeding. En daarbij is een clean en clear-etiket met begrijpelijke ingrediënten een vereiste. Hoe je gehoor kunt geven aan die wensen?

Als consument wil je meer dan alleen een goede smaak. Je wilt weten wat je eet, hoe en waar het gemaakt wordt en wat erin zit. E-nummers op een etiket zeggen weinig. Als voedings­industrie werken we allang samen aan clean en clear. Het is een uitdaging om een product houdbaar en lekker te houden en geen additieven te gebruiken. Bij Exter zijn we zelfs een stap verder. We hebben een nieuwe product range: Culinairex, die puur gemaakt is van ingrediënten die je thuis zou klaarmaken, bijvoorbeeld een in de oven geroosterde ui of een gebraden kip. 100% smaak met 100% herkenbare, keukeningrediënten die de industrie makkelijk kan gebruiken en bewaren. Onze oventechnologie staat dit toe en de consument begrijpt het ook.

Authentiek en toch reproduceerbaar

Exter is een hartige smaakproducent. Al sinds 1928 maken wij smaakingrediënten op basis van zijstromen van onder andere de plantaardige olie industrie. De eiwitten van deze zij­stromen gebruiken wij als grondstof. Zo gaan ze niet verloren voor menselijke voeding. Om onze smaken te creëren maken we gebruik van authentieke keukentechnologie; we koken, bakken en roosteren in onze speciale ovens. Een mooie techniek, die ambachtelijk is en dus veel kunde en kennis vereist. Bijvoorbeeld, als je thuis een cake bakt, hoe vaak is deze dan hetzelfde? Ons lukt het.

Vleessmaak als uitdaging

De grootste trend van nu is plantaardig, ofwel vegan. De clean en clear-beweging zie je hierin terug. De uitdaging ligt in natuurlijke vleessmaken, want hoe maak je de echte smaak van kip zonder kip of ei? Vlees is van nature rijk aan smaak, het is sappig en de smaak blijft lang hangen. In plantaardige producten heb je dat van nature niet. Daarom heb je veel ingrediënten nodig om de vleessmaak en textuur na te bootsen. We zijn juist gespecialiseerd in die smaken. Ik leg het altijd uit aan de hand van een voorbeeld. Een kip eet mais. Daar zitten eiwitten met specifieke aminozuren in. De kip is slechts een drager van de aminozuren. Het zijn de planten die deze aminozuren maken. Met onze oventechnologie ontstaat er een reactie die zorgt voor de smaak van een gebakken kip zoals thuis. Oftewel, bij Exter hebben we niet altijd vlees nodig!

Exter is lid van IFFI, een business network voor de food ingredients industry. De organisatie signaleert trends, zoals die van clean en clear en plantaardige voeding, waar deze column over gaat. Samen met haar leden kijkt IFFI naar mogelijkheden voor business en creëert het waarde in de keten.

Iwona Bredeveld: ¨IFFI is organisatie die de Nederlandse voedingsindustrie bij elkaar brengt. De organisatie is een mooi initiatief om samen naar actuele thema’s te kijken en kennis te uit te wisselen.”

Meer over
Lees ook
Column: Succesratio innovatie verhogen

Column: Succesratio innovatie verhogen

e algemene perceptie is dat marketing in BtC is ‘uitgevonden’, en vooral in de Fast Moving Consumer Goods. Daar zit een kern van waarheid in. Maar in dat competitieve milieu is het lastig om met kop en schouders boven het maaiveld uit te steken. Hoe doen marketeers het in BtB; is het daar makkelijker en wat kunnen beide types marketeers in die verschillende...

Column: Smaakmaker

Column: Smaakmaker

Auteur: Iwona Brederveld, global product manager Exter Na een periode van afwezigheid, is Exter, het Oernederlandse bedrijf en mede-oprichter van het netwerk IFFI, weer terug in de gelederen. In de afgelopen periode hebben we nog eens extra kunnen zien wat de meerwaarde van netwerken is voor de samenwerking met andere leden. Bij IFFI worden workshops...

Corona en de kracht van ketenintegratie

Corona en de kracht van ketenintegratie

Dat we ingrediënten van over de hele wereld halen, vinden we heel normaal. Onze voorouders haalden in de vijftiende eeuw immers al grondstoffen en specerijen uit alle werelddelen. Met de ontwikkeling van snelle transport- en communicatiemogelijkheden zijn mondiale productieketens in de voedingsindustrie alleen maar toegenomen. Maar nu de uitbraak van...