Column: Producten moeten goed smaken

14 september 2021

Auteur: Johan Boot, Vice President research and development Griffith Foods, Europe & Africa

Hoe ga je als bedrijf in de voedingsmiddelenindustrie mee met de tijd? Bij Griffith Foods, producent van voedingsingrediënten, gaat het om het blenden van innovatie en duurzaamheid. Johan Boot, Vice President Research and Development bij Griffith Foods Europe & Africa vertelt over de strategie van het bedrijf: duurzaam groeien door middel van innovaties. Het bedrijf begon ruim honderd jaar geleden in het Chicago meat district en breidde langzamerhand uit naar Europa en andere werelddelen.

We produceren verschillende voedings­middelen zoals kruiden en specerijen, sauzen & dressings, marinades en coating-­systemen. We leveren aan zowel lokale als globale spelers voor toepassingen in hartige snacks, vlees- en visproducten en in vlees- of visvervangers. We bieden smaak, textuur en gezonde en voedzame oplossingen aan onze klanten.

‘To blend care and creativity to nourish the world’ is het uiteindelijke doel. Hiermee toont het bedrijf zijn motivatie om zo duurzaam mogelijk producten te ontwikkelen, voor onze klanten en voor de eindconsument. Smaak en textuur staat centraal. Voor de ontwikkeling van hun ingrediënten werken chefs en productontwikkelaars intensief samen. We willen niet innoveren om te innoveren. Onze producten moeten op de eerste plaats goed smaken.

‘Duurzaamheid is het kernwoord’

Innovaties

Op het gebied van innovatie werken we hard aan alternatieve eiwitten, zoals vleesvervangers. Dit is een belangrijke groeimarkt. Veel bedrijven leveren reeds goede producten maar er is nog volop ruimte en behoefte om deze categorie uit te breiden en te verbeteren. Door onze jarenlange (culinaire) expertise in het mixen van kruiden en specerijen als ook in sauzen, marinades en coatings bieden we totaal­oplossingen aan onze klanten op het gebied van smaak, structuur en mondgevoel. Vervolgens maken deze bedrijven er bijvoorbeeld nuggets, burgers of sauzen van - alle op plantaardige basis.

Duurzaamheid is ons kernwoord en daarom hebben we duidelijke doel­stellingen geformuleerd. Er worden bijvoorbeeld nieuwe toepassingen gezocht voor producten die er wat minder mooi uitzien of die als bijproduct tijdens de productie van andere voedings­middelen ontstaan. Zo verwerken we minder mooie groenten tot lekkere en krokante groente-coatings voor toepassing in borrelnoten, schnitzels en meer. Het opwaarderen van deze zijstromen draagt een steentje bij aan afvalvermindering.

De tijd is allang voorbij dat we alles alleen kunnen doen. De wereld van kennis en ervaring breidt ontzettend snel uit. Als onderdeel van de samenleving zijn we verplicht om van die kennis zo optimaal mogelijk gebruik te maken, door zoveel mogelijk samen te werken. IFFI biedt een prachtig platform voor het delen van kennis door middel van bijeenkomsten, trainingsprogramma’s en masterclasses. Daarnaast speelt IFFI een belangrijke rol in het representeren van de ingrediënten industrie naar andere partijen in de samenleving in de meest brede zin van het woord. Dit betekent niet dat we niet meer met elkaar kunnen concurreren. Er is genoeg ruimte voor alle partijen.

IFFI - Ingredients for Food Inovators, is een Nederland netwerk dat senior managers en professionals uit de voedingsingrediëntenindustrie verbindt en inspireert.

 

 

Altijd op de hoogte blijven?