Doet mijn aankoop recht aan mens en milieu

EVMI_Maurice van der Spek

Onlangs racete ik na een drukke werkdag langs de supermarkt. En stond ik voor een zichzelf wekelijks herhalende keuze: koop ik 250 gram gangbare champignons voor €0,79 of de biologische variant voor €1,79? In de halve seconde die ik mezelf gunde om hierover na te denken, schoot er van alles door me heen. Als consument draag ik graag bij aan een betere wereld, dus ik ben bereid om die extra euro te betalen. Wat meespeelt, denk ik, is dat mijn vrouw en ik als twee werkende bijna-dertigers de biologische optie kunnen betalen. Maar vervolgens voelde ik ook verontwaardiging. Als ik er voor kies om die extra euro te betalen wil ik er zeker van zijn dat ik bijdraag aan een betere wereld, en niet betaal voor ‘groene marketing’.

Mijn zorgen

En dat is een probleem. Want ik ben opgegroeid in de Randstad en heb werkelijk géén idee wat zich afspeelt achter de muren van mijn supermarkt. Tegelijkertijd begin ik me daar steeds meer zorgen over te maken. Neem de opkomst van fair trade chocolade. Ik koop het graag. Maar betekent het bestaan van deze chocolade dat er aan alle andere chocolade bloed kleeft? En hoe kan ik er 100% zeker van zijn dat een fair trade-stempel een positieve impact heeft? Hoe kan ik een organisatie die werkt op plekken waar ik zelf niet kom, vertrouwen? En: naar welke maatstaven wordt ‘fair’ beoordeeld?

Mijn spagaat

Door de complexiteit van de samenleving waar ik in ben opgegroeid, bevind ik me in een permanente spagaat. Ik wil goed doen en producten kopen die recht doen aan mens en milieu in de keten. Maar ik verdien mijn geld met mijn kantoorbaan, geef het uit in de supermarkt, en ben de verbinding kwijt met de oorsprong van mijn voedsel. Zelfs al zou ik als gemiddelde consument helemaal willen uitzoeken hoe het zit: door mijn drukke bestaan dat zich afspeelt buiten de voedselindustrie heb ik daar simpelweg de tijd niet voor.

Ik wil antwoorden

Ik wil terug – en vele anderen met mij heb ik het idee – naar een relatie met mijn eten. Ik wil échte antwoorden. Ik wil in gesprek. Daarom startte ik met mauricevanderspek.com. Een journalistiek platform waar ik als consument en journalist vragen stel aan ‘industry insiders’ door heel Europa. Aan u dus. Mijn publiek neem ik mee op deze reis door lezers mee te nemen naar interviews en door gesprekken met industry insiders te publiceren op mijn platform. Mijn lezers en ik willen namelijk weten of de producten die we kopen bijdragen aan een eerlijke behandeling van mens en

milieu in de keten.

Mag ik u spreken?

Ik ben heel benieuwd waar ik uit ga komen. Moet ik u spreken? Of kent u iemand die ik zou moeten spreken? Ga dan naar mauricevanderspek.com en laat een bericht achter. Onderwijl zal ik een paar keer per jaar mijn bevindingen delen in deze column. Ik hoop u tegen te komen op mijn reis!

Maurice van der Spek (29) is een Rotterdamse journalist met een passie voor mens en milieu in de voedselketen. Afgelopen februari lanceerde hij het journalistieke platform mauricevanderspek.com, waar hij als consument en journalist zijn vragen en die van zijn publiek stelt aan ‘industry insiders’ door heel Europa. Hij wil namelijk weten: doe ik met mijn aankoop recht aan mens en milieu in de voedselketen?

Lees ook
Verkoop vleesvervangers in supermarkt neemt toe

Verkoop vleesvervangers in supermarkt neemt toe

De trend is al een tijdje gaande. Consumenten kiezen er voor om minder vlees te eten. Uit cijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt dat sinds 2017 de verkoop van vleesvervangers in de supermarkt met 51 procent is toegenomen. Dit gaat ten koste van de verkoop van vlees.

Biologische onzin

Biologische onzin

Erwin Boutsma speurt in de supermarkt fanatiek naar ‘biologische’ keurmerken op de verpakking van groenten en fruit: 'Niet omdat ik die producten wíl, maar omdat ik ze juist níet wil.' Het CBS becijferde in mei dat in 2018 op 0,7 % van het Nederlandse landbouwareaal aan biologische akkerbouw werd gedaan, een...

Nespresso zet Zimbabwaanse koffie langzaam terug op tafel

Nespresso zet Zimbabwaanse koffie langzaam terug op tafel

Een van de beste koffies ter wereld was bijna van het toneel verdwenen. Omdat Nespresso - onderdeel van de Zwitserse multinational Nestlé - bereid is flink wat extra te betalen, kunnen kleine boeren de ooit bloeiende koffiesector in Zimbabwe van de ondergang redden. Eind jaren 80 produceerde Zimbabwe ongeveer 15.000 ton koffie per jaar. Door...