Doet mijn aankoop recht aan mens en milieu

EVMI_Maurice van der Spek

Onlangs racete ik na een drukke werkdag langs de supermarkt. En stond ik voor een zichzelf wekelijks herhalende keuze: koop ik 250 gram gangbare champignons voor €0,79 of de biologische variant voor €1,79? In de halve seconde die ik mezelf gunde om hierover na te denken, schoot er van alles door me heen. Als consument draag ik graag bij aan een betere wereld, dus ik ben bereid om die extra euro te betalen. Wat meespeelt, denk ik, is dat mijn vrouw en ik als twee werkende bijna-dertigers de biologische optie kunnen betalen. Maar vervolgens voelde ik ook verontwaardiging. Als ik er voor kies om die extra euro te betalen wil ik er zeker van zijn dat ik bijdraag aan een betere wereld, en niet betaal voor ‘groene marketing’.

Mijn zorgen

En dat is een probleem. Want ik ben opgegroeid in de Randstad en heb werkelijk géén idee wat zich afspeelt achter de muren van mijn supermarkt. Tegelijkertijd begin ik me daar steeds meer zorgen over te maken. Neem de opkomst van fair trade chocolade. Ik koop het graag. Maar betekent het bestaan van deze chocolade dat er aan alle andere chocolade bloed kleeft? En hoe kan ik er 100% zeker van zijn dat een fair trade-stempel een positieve impact heeft? Hoe kan ik een organisatie die werkt op plekken waar ik zelf niet kom, vertrouwen? En: naar welke maatstaven wordt ‘fair’ beoordeeld?

Mijn spagaat

Door de complexiteit van de samenleving waar ik in ben opgegroeid, bevind ik me in een permanente spagaat. Ik wil goed doen en producten kopen die recht doen aan mens en milieu in de keten. Maar ik verdien mijn geld met mijn kantoorbaan, geef het uit in de supermarkt, en ben de verbinding kwijt met de oorsprong van mijn voedsel. Zelfs al zou ik als gemiddelde consument helemaal willen uitzoeken hoe het zit: door mijn drukke bestaan dat zich afspeelt buiten de voedselindustrie heb ik daar simpelweg de tijd niet voor.

Ik wil antwoorden

Ik wil terug – en vele anderen met mij heb ik het idee – naar een relatie met mijn eten. Ik wil échte antwoorden. Ik wil in gesprek. Daarom startte ik met mauricevanderspek.com. Een journalistiek platform waar ik als consument en journalist vragen stel aan ‘industry insiders’ door heel Europa. Aan u dus. Mijn publiek neem ik mee op deze reis door lezers mee te nemen naar interviews en door gesprekken met industry insiders te publiceren op mijn platform. Mijn lezers en ik willen namelijk weten of de producten die we kopen bijdragen aan een eerlijke behandeling van mens en

milieu in de keten.

Mag ik u spreken?

Ik ben heel benieuwd waar ik uit ga komen. Moet ik u spreken? Of kent u iemand die ik zou moeten spreken? Ga dan naar mauricevanderspek.com en laat een bericht achter. Onderwijl zal ik een paar keer per jaar mijn bevindingen delen in deze column. Ik hoop u tegen te komen op mijn reis!

Maurice van der Spek (29) is een Rotterdamse journalist met een passie voor mens en milieu in de voedselketen. Afgelopen februari lanceerde hij het journalistieke platform mauricevanderspek.com, waar hij als consument en journalist zijn vragen en die van zijn publiek stelt aan ‘industry insiders’ door heel Europa. Hij wil namelijk weten: doe ik met mijn aankoop recht aan mens en milieu in de voedselketen?

Lees ook
Weinig biologische producten in supermarktfolders

Weinig biologische producten in supermarktfolders

Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in hun wekelijkse folders. Dat blijkt uit onderzoek van het programma Pointer van KRO-NCRV. Pointer bekeek alle producten die het afgelopen half jaar in de folders van vier grote supermarkten stond.

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Het prijsverschil tussen vlees en vleesvervangers in de supermarkt nam de afgelopen vijf jaar af. Dat blijkt uit onderzoek van Questionmark naar de prijsontwikkelingen van de zes grote Nederlandse supermarkten. De supermarktonderzoeker deed het onderzoek in opdracht van ProVeg Nederland.