FIA Kenniscafé: Hoe maken we jonge vakmensen warm voor de foodbranche?

Kenniscafé-via-foodinnovationaccademy_Printscreen

Op 9 november organiseerde Food Innovation Academy, FIA, een online webinar over hoe we jongeren kunnen interesseren voor een carrière in de foodbranche. Tafelvoorzitter Hilco Wagenaar ging met Pieter Bas Vencken, Arry Verhage en Petra Kuiper in Kenniscafé VIA FIA hierover in gesprek. 

Pieter Bas Vencken, arbeidscommunicatie specialist werkend bij Euro Caps, sprak over de werving en binding van nieuwe medewerkers vanuit de bedrijven. Het aantrekken van medewerkers en het zorgen dat het bedrijf in beeld komt is belangrijk om jonge vakmensen warm te krijgen voor de foodbranche. Als bedrijf moet je laten zien wat je doet en hoe je dat doet, aldus Vencken. 

Bedrijven moeten uitdragen hoe gaaf het bedrijf en de sector is. ‘Als je mensen spreekt op de werkvloer, op het moment dat mensen vertellen over hun werk, die vertellen dat met trots en met passie en dat trekt aan.’ Aldus Arry Verhage, voorzitter bedrijvenvereniging FIA. Daarnaast geeft hij aan dat de samenwerking tussen bedrijven en scholen hard nodig is om jonge vakmensen te verbinden aan de foodbranche. Opleiders moeten aansluiten op de branche, zowel voor de beginnende technicus als voor het bijscholen van vakmensen. 

Petra Kuiper, Practor Lentiz, de verbinder tussen de bedrijven en het onderwijs, praat mee over de verbinding tussen de foodbranche en het onderwijs. Eén van de voorbeelden die Kuiper benoemd, is het behandelen van onderzoeksvragen uit de praktijk. Tijdens projecten gaan studenten op zoek naar een antwoord. Tijdens dit proces zijn ze in contact met school, maar ook met bedrijven en vakmensen uit het werkveld. De samenwerking tussen bedrijven en het onderwijs zorgt ervoor dat studenten een extra dimensie ervaren binnen de opleiding. Zo concludeert Kuiper ‘Essentieel blijft de verbinding. De verbinding tussen het bedrijfsleven en het onderwijs’ 

Als docent op het VO en student Voeding en Diëtetiek herken ik me hierin. Hoe meer ik beleef in en van de praktijk, hoe enthousiaster ik word. Mijn toekomst wordt door praktijkervaring gevuld met mogelijkheden, het zorgt voor motivatie om aan mijn toekomst te werken. Ik zie het bij mijzelf, mijn medestudenten en bij mijn leerlingen op het VO, een beeld van de toekomst werkt! Verbinding tussen het werkveld en het onderwijs is daarom essentieel.

Klik hier om de webinar terug te kijken.

Lees ook
Holstaal gaat verder onder de naam Heleon Food BV

Holstaal gaat verder onder de naam Heleon Food BV

Holstaal, Nederlandse leverancier van RVS leidingwerk en componenten, gaat verder onder de naam ‘Heleon Food BV’. Sinds 2008 is Holstaal onderdeel van Heleon Group. De naamswijziging is een stap in verdere internationalisering en benadrukt de synergie van de verschillende bedrijven binnen Heleon Group. Tegelijkertijd verhuisde het bedrijf van Werkendam...

McCain Foods neemt Scelta Products over

McCain Foods neemt Scelta Products over

McCain Foods heeft Scelta Products, Nederlands producent van diepgevroren snackproducten op basis van groenten, overgenomen. Hiermee investeert McCain in haar groeiende business in plantaardige hapjes en snacks. De overname is afgelopen week officieel afgesloten.

Aan de slag met maatschappelijke uitdagingen

Aan de slag met maatschappelijke uitdagingen

Bij HAS Hogeschool staat een goede aansluiting bij het werkveld voorop. Daarom werkt de hogeschool op verschillende manieren samen met het bedrijfsleven.